Električni mopedi

Kdo jih lahko vozi in kdaj, mopedi so vseeno bolj varni kot skiroji

Andraž Zupančič
28. 5. 2024, 18.20
Deli članek:

Zeleni prehod naj bi po logiki tistih, ki jih skrbi za okolje, pomenil vse večjo električno mobilnost. Od avtomobilov do mopedov ali skirojev. A trenutne razmere kažejo, da v določenih pogledih vozila prehitevajo tako voznike kot zakonodajo. Nesreč namreč ne manjka, zato smo pogledali, kdo jih sploh lahko vozi in zakaj so tako nevarna.

Profimedia
Nesreč z e-skiroji zaradi mladosti uporabnikov in slabih cest ne manjka.

Veliko se govori o zelenem prehodu in elektriki kot rešiteljici Zemlje, a le redki se sprašujejo, kaj ta, občasno tudi prisilna sprememba dejansko prinese s seboj. Vse bi bilo na elektriko, le od kod jo in na kakšen način v kakšno škodo narave jo bomo pridobivali, ostaja veliko vprašanje. Urbana mobilnost zato vse bolj stavi na električna vozila na štirih ali le dveh kolesih. E-skiroji so namenjeni za krajše razdalje, a vemo, kakšne poškodbe lahko nastanejo pri padcih s temi vozili. Zato se počasi prebuja tudi trg električnih mopedov. Z dosegom do sto kilometrov in drugačnimi voznimi lastnostmi bi lahko kmalu postali resna konkurenca skirojem in kolesom. A kaj ko se lahko hitro zatakne pri varnosti.

Prodajalci jih namreč oglašujejo kot vozila, ki jih lahko vozimo z izpitom za kolo ali pa od 14. leta starosti. A kaj je res?

Upoštevali so moč in hitrost

Po pojasnili ministrstva za infrastrukturo zakon o motornih vozilih določa, da je moped »motorno vozilo z dvema ali tremi kolesi, katerega delovna prostornina motorja na prisilni vžig ne presega 50 kubičnih centimetrov ali moč motorja na kompresijski vžig ali trajna nazivna moč elektromotorja ne presega štiri kilovate in pri katerem konstrukcijsko določena hitrost ne presega 45 kilometrov na uro. Med mopede spadajo tudi lahko dvokolesno vozilo na motorni pogon, kolo na motorni pogon, dvokolesni moped in trikolesni moped«.

Po direktivi o vozniških dovoljenjih za vožnjo lahkega motornega vozila, katerega hitrost ne presega 25 kilometrov na uro, voznik ne potrebuje vozniškega dovoljenja oziroma ga stari od 12. do 14. leta starosti vozijo s kolesarsko izkaznico, a tudi oseba, ki je starejša od 14 let. Za vožnjo mopeda, katerega hitrost presega 25 in ne presega 45 kilometrov na uro, pa oseba potrebuje vozniško dovoljenje kategorije AM. 

Profimedia
E-skiro spada med lahka motorna vozila, zato vam ga policist še ne more zaseči. Za zdaj.

S tem so torej tudi mlajši udeleženci v prometu precej bolj električno mobilni, kar opažamo že pri uporabi e-skirojev, na ministrstvu pa pravijo, da je opravljanje vseh izpitov (AM, A1, A2, A, B1, B, C1, C, D1, D, BE, C1E, CE, D1E in DE) enako urejeno v vseh državah članicah EU. »Glede vožnje ostalih vozil, kot so električna kolesa, mopedi do 25 km/h, lahka motorna vozila, nacionalne kategorije motornih vozil, v Sloveniji sta to kategoriji F in G, pa je zakonodaja prepuščena posamezni državi članici EU. Z resolucijo o nacionalnem programu varnosti cestnega prometa za obdobje med letoma 2023 in 2030 so kot nacionalni steber določili nove oblike mikromobilnosti, kjer si prizadevamo za sistemsko in varno vključitev novih oblik mobilnosti v promet,« dodajajo na ministrstvu.

Nekoč jih bodo lahko tudi zasegli

Nesreč z udeležbo mlajših namreč ni tako malo. Na policiji so postregli s statističnimi podatki uporabnikov e-skirojev, ki jih mnogi uvrščajo v sam vrh kritične mobilnosti. Leta 2023 je bilo v prometnih nesrečah udeleženih 234 voznikov e-skirojev, od katerih se jih je 30 hudo telesno poškodovalo in 166 lahko telesno poškodovalo. »V enakem obdobju je bilo v prometnih nesrečah udeleženih 67 voznikov e-koles, od katerih sta dva umrla, 12 je bilo hudo telesno poškodovanih in 45 lahko telesno poškodovanih,« pravijo na policiji.  

Tudi na ministrstvu zaradi vse večje priljubljenost e-skirojev in starosti uporabnikov zahtevajo dopolnitev predpisov. Med drugim so v resoluciji o nacionalnem programu varnosti cestnega prometa predlagali poenostavitev postopkov zasega lahkih motornih vozil, ki niso skladna z zakonodajo, in povečanje pristojnosti policije, inšpekcijskih služb ter občinskih redarstev ob ugotovljenih tehničnih odstopanjih e-skirojev, lahkih motornih vozil in e-koles.
»Starostna omejitev za uporabo e-skirojev je pomembna, vendar je treba najti ravnovesje med varnostjo in dostopnostjo na trgu. Predpisana minimalna starostna omejitev, skupaj z izobraževalnimi programi in nadzorom, bistveno pripomore k varni integraciji mladih uporabnikov v prometni sistem,« menijo na ministrstvu.

Profimedia
Ponudba e-mopedov je vse bolj bogata, številu uporabnikov bosta morali slediti tako zakonodaja kot infrastruktura.

Moped vseeno malce bolj varen kot skiro

Eden od »dobrih« filtrov je na primer tudi cena električnih mopedov. Kljub bogati ponudbi in njihovim zmogljivostim, ob doseganju do 25 ali 45 kilometrov na uro in dosegom do sto kilometrov z enim polnjenjem, je za njih treba odšteti od 1500 do pet tisoč evrov in več. Določeni pomisleki, predvsem staršev otrok, ki bi si želeli taka električna vozila, je tudi ponekod pomanjkljiva infrastruktura, od polnilnic dalje, saj je za polnjenje e-skuterjev potrebnih nekaj ur, vtičnice pa niso povsod na voljo. Drugo poglavje je potem urejenost cest in kolesarskih poti, ponekod jih ni ali pa je cesta v takšnem stanju, da ne omogoča uporabe predvsem e-skirojev, ki so zaradi manjših kolesc še bolj občutljivi na luknje in neraven asfalt. Zato so mopedi v tem pogledu bolj varni.

Profimedia
Urbana mobilnost bo vse bolj električna, z e-skirojev se po svetu uporabniki vedno bolj selijo na e-mopede.

»V sodelovanju z upravljavci cest si prizadevamo, da se na terenu projektirajo tehnične rešitve, ki najbolj ranljivim udeležencem v prometu omogočajo, da na čimbolj varen način uporabljajo cestno infrastrukturo. Prometna infrastruktura in z njo povezana zakonodaja sta dinamični zadevi, ki se vseskozi prilagajata dejanskim razmeram v prometu. Mednje zagotovo spadajo tudi e-skiroji, ki v zadnjem obdobju doživljajo precejšen razmah,« pravijo na ministrstvu za infrastrukturo.

Profimedia
Večja kolesa in doseg do sto kilometrov ter hitrost do 2545 ali 45 kilometrov na uro so prednosti. Cena pa je že druga zgodba.

Estrada

SanjskaPoroka-clanek-svet
Last minute Sanjska poroka

Glasovanje: Kdo si zasluži 'Last minute Sanjsko poroko'?

Moamer Kasumović
Šok v BiH

Znani bosanski igralec Moamer Kasumović obsojen zaradi spolnega napada na mladoletnika

tisti dnevi v mesecu
Podkast

Video: Tisti dnevi v mesecu v drugi sezoni še bolj pikantni in žgečkljivi

Blaž Švab, Jasna Kuljaj, Z Jasno in glasno
Z Jasno in glasno

Kaj si Blaž Švab misli o velikem hitu poletja, pesmi Brajde

Sophia Loren
Jubilej

Diva Sophia Loren slavi že 90 let: Iz revščine v Hollywood

Kesha
Nihče ne želi imeti opravka z njim

Pevka Kesha zaradi tega incidenta preoblikovala besedilo

Zanimivosti

ciper_2
Ciper

Vse izgleda kot pred 50 leti

supet-luna, sankt-peterburg
Mini luna

Zemlja bo za kratek čas dobila še eno luno

HUAWEI Watch GT 5-6
Zanimivosti

Vau! Huawei predstavil nove naprave!

IMG_2113
Mednarodni festival

Speculum Artium 2024: Kjer se srečajo umetnost, znanost in virtualna resničnost

cryptocoin, kriptovaluta, mining, rudarjenje, kripto
Zanimivosti

Najboljši načrt za zaslužek s kriptovalutami: CrytocoinMiner vam omogoča zaslužek vsak dan

kovanec
Izjemno redka zbirka

Po stotih letih začeli s prodajo kovancev "kralja masla", za enega iztržili 1,2 milijona evrov