Agencija z različnimi ukrepi in aktivnostmi, ki jih pripravlja v skladu s potrebami podjetij, sledi svoji viziji in poslanstvu, ki je že od ustanovitve dalje - biti »one stop shop« oziroma točka Vse na enem mestu za podjetja v vseh fazah njihovega poslovanja. SPIRIT Slovenija deluje kot izvajalska agencija Ministrstva za gospodarstvo, turizem in šport. V njeni pestri paleti aktivnosti in storitev so tako storitve za potencialne podjetnike, za tiste, ki so na začetku podjetniške poti, pa tudi za zrela podjetja, ki rastejo in kakopak iščejo tudi priložnosti na tujih trgih v vlogi izvoznikov in investitorjev; gre torej za celovito podporo slovenskim podjetjem v vseh fazah njihovega razvoja in poslovanja.
Agencija ponuja tako finančno podporo preko javnih razpisov, kot tudi nefinančno. Ker se gospodarstvo, turizem in šport neločljivo prepletata, je agencija zelo aktivna tudi pri projektih, pri katerih moč slovenskega turizma in slovenskega športa lahko služita kot idealno pomagalo slovenskim podjetjem in podjetnikom pri prodiranju na tuje trge iz vse bolj prepoznavne in zaupanja vredne Slovenije. Vršilec dolžnosti direktorja agencije Rok Capl pravi, da imajo pri svojem delovanju vedno v mislih podjetja in na kakšen način jim lahko kar najbolj pomagajo pri poslovanju.
»Kako lahko pomagamo slovenskim podjetjem? Načinov je toliko, da jih je nemogoče našteti, zato sem prepričan, da lahko pomagamo vsakomur. Izvajamo številne aktivnosti, s katerimi izboljšujemo podporno okolje in podjetjem pomagamo bodisi na domačem trgu bodisi pri prodiranju na tuje trge. Podporno okolje je ključnega pomena za podjetja, zato njegova krepitev ter nenehno izboljševanje predstavljata enega naših osnovnih poslanstev. Sam vedno pravim, da posel znajo podjetja delati sama, naša naloga pa je ustvariti čim boljšo podporo zanj,« poudarja Capl in podčrta, da gre za pomoč na vseh ravneh in v vseh fazah razvoja ter delovanja kateregakoli slovenskega podjetja. »Enako dober in koristen naslov smo tako za uspešna in uveljavljena podjetja kot za nekoga, ki podjetnik šele želi postati oziroma ima poslovno idejo in je na začetku poslovne poti ter seveda tudi za vse vmes. Podjetjem smo na voljo od spodbujanja z informacijami na samem začetku do pomoči, ko se lotijo vstopa na tuje trge in tam iščejo poslovne partnerje,« pravi vršilec dolžnosti direktorja in doda nekaj poudarkov, ki to zelo dobro opišejo.
»Začne se že v osnovnih in srednjih šolah, kjer že vrsto let sofinanciramo aktivnosti za spodbujanje podjetniške miselnosti pri otrocih – v letošnjem šolskem letu sodelujemo že z več kot stotimi šolami. SPIRIT Slovenija je dejansko tista organizacija, ki si prizadeva, da bi o podjetništvu razmišljali že mladih nog. Pomemben je tudi naš program pomoči podjetnicam, ki ga nameravamo še razširiti – pri tem pa se rad pošalim, da bomo v prihodnje še bolj uravnotežili spole in vpeljali tudi tovrstne programe, ki bodo namenjeni podjetnikom, torej posebej moškim. Prav je, da je stvar enkrat malce obrnjena. Posebej smo tudi usmerjeni v pomoč mladim podjetnikom in podjetnicam, mlajšim od 30 let, je pa naša podpora vedno dvofazna – zavedamo se namreč, da je pot, ko se nekdo poda v podjetništvo in vse skupaj steče, dolga in zelo naporna. Prva leta so zagotovo najtežja, zato pod določenimi pogoji omogočamo dodatno finančno spodbudo, ki jo bomo v prihodnje še povečali.«
Omenili smo že, da je SPIRIT Slovenija za slovenska podjetja zelo pomemben tudi, ko se odločijo za poslovanje na tujem trgu. »Kar zadeva internacionalizacijo, je Slovenija močno izvozno naravnana država. Naša agencija kot glavna gospodarstvu namenjena organizacija v tujini organizira številne poslovne forume, konference, gospodarske delegacije in poslovna srečanja, pa tudi skupne nastope slovenskih podjetij na mednarodnih sejmih,« pove Capl in nadaljuje: »Na tak način pomagamo slovenskim podjetjem, da se predstavijo v tujini, pri čemer smo zelo ciljno naravnani, saj je zelo pomembno predhodno identificirati interes na drugi strani, da naša podjetja dobijo najboljša možna izhodišča in ustrezne sogovornike. Imamo tudi petnajst poslovnih klubov, ki v tujini delujejo kot podaljšana roka naše agencije. V njih so združena slovenska podjetja, ki že delujejo na posameznem trgu in so kot taki odlična opora podjetjem, ki želijo poslovati v državi, kjer je klub. Podjetja informirajo, jih seznanijo s poslovnim okoljem ter predstavijo davčno, pravno in še kakšno realnost, podporo pa jim nudijo tudi pozneje.«
Dotaknimo se še nacionalne kampanje I feel Slovenia: Green, Creative, Smart, v katero je vključenih 41 izredno uspešnih slovenskih podjetij. Zeleno, ustvarjalno in pametno so besede, ki zelo dobro opisujejo Slovenijo in iz katerih gotovo velja izhajati pri predstavljanju naše države in njenega gospodarstva v tujini. S Caplovimi besedami: »Ko Slovenijo predstavljamo potencialnim partnerjem, od katerih številni v naši državi še niso bili, jo s temi besedami zelo dobro predstavimo. Imamo odlično infrastrukturo, izjemno dobro izobraženo delovno silo, smo nadvse varna država, … Smo torej točno to, kar je izpostavljeno v imenu kampanje – zelena, ustvarjalna in pametna država z ustvarjalnimi in pametnimi ljudmi. Naša želja je tuje poslovneže nato pripeljati v Slovenijo, da bodo slogan kampanje tudi začutili. In verjamem, da tukaj na najboljši možni način spoznajo našo prelepo državo, hkrati pa se še bolj prepričajo o tem, kako zelo sposobne ljudi imamo. Ko si spočijejo svoje oči na lepotah Slovenije in govorijo z našimi ljudmi, se precej lažje odločijo tudi za poslovno sodelovanje.«
S kom sodelovati in na katerih trgih v tujini poskusiti čim bolje delovati, pa je pri tem posebej za majhno državo, ki niti približno ne more pokriti vsega in mora zato zelo dobro izbirati svoje cilje, posebnega pomena. »Na SPIRIT Slovenija sledimo ciljem, ki so zastavljeni v vladnem programu internacionalizacije, ki definira ključne trge, panoge in ukrepe na področju spodbujanja izvoza in investicij. Seveda moramo prisluhniti tudi potrebam slovenskih podjetij, pa tudi tujim gospodarskim zbornicam in drugim deležnikom. Skupaj identificiramo, kateri dogodki v tujini so tisti, ki lahko najbolj uspešno približajo slovenska podjetja zainteresiranim tujim partnerjem. Trdno verjamem, da je to prava pot. Treba je namreč iti tja, kjer je največ potenciala. Od nekoga sem zadnjič slišal, da priložnosti so tam, kjer so, ne tam, kjer smo mi. Tega se moramo zavedati in tega vodila se še kako držimo. Gre za zelo pomembne, ključne odločitve, o katerih je treba dobro premisliti. In to vsakič znova, saj če so bile nekatere stvari dobre v preteklosti, ni nujno, da so tudi zdaj. In obratno,« delovanje agencije na tem področju opisuje Capl.
Na drugi strani pa je zanimivo, kaj SPIRIT Slovenija pomeni za lokalno delovanje nekega podjetja v posamezni slovenski regiji. Vršilec dolžnosti direktorja je jasen in vsem podjetjem polaga na dušo: »Zelo dobro se zavedamo začetkov slovenskega gospodarstva. Smo obrtniški narod in še vedno je več kot 80 odstotkov slovenskih podjetij družinskih. V tem pogledu so zelo pomembne tako imenovane točke SPOT Svetovanje v vseh dvanajstih slovenskih regijah in ki jih sofinanciramo ter koordiniramo kot nekakšne naše podaljšane roke v regijah. Imamo 87 SPOT svetovalcev in podjetniških mentorjev, ki na lokalni ravni pomagajo podjetjem tako na začetku kot tudi v času njihovega razvoja. Podjetniki v vseh slovenskih regijah se lahko obrnejo na te točke in tam dobijo tudi vse informacije o tem, kaj jim omogoča SPIRIT Slovenija in kako jim lahko pomaga.«