Sramota

Foto: Raje ne vstopajte v »nikogaršnji« podhod na mejnem prehodu Škofije

Nataša Hlaj
21. 11. 2023, 18.41
Deli članek:

Da nihče noče prevzeti odgovornosti za vzdrževanje podhoda na nekdanjem mejnem prehodu Škofije, smo pisali že marca 2014. A tudi po desetih letih je podhod še vedno »nikogaršnji« in ostaja zanemarjen, precej neugledno pa je tudi območje, ki je vstopna točka v našo državo.

Nataša Hlaj
Notranjost podhoda zaudarja po urinu, grafiti na stenah so še najmanj moteči.

Koprska občina, Dars in Marjetica prelagajo pristojnost drug na drugega. Podjetniki, ki imajo svoje dejavnosti na meji, pa razočarano ugotavljajo, da takšne razmere očitno nikogar ne (z)ganejo.

Podhod pod hitro cesto, ki povezuje obe strani meje in za katerega marsikdo sploh ne ve, da obstaja, je bil ob našem nedavnem ogledu vidno zanemarjen. Smeti so ležale na tleh in za železnimi rešetkami, s katerimi so zaprli enega od dostopov.
Notranjost je zaudarjala po urinu, stopnice je preraščal plevel, ograja je bila polomljena. Grafiti na stenah so bili še najmanj moteči.

Turistke so se zgražale

»Ko se je pred kratkim tukaj ustavil avtobus s tujimi turisti in so zlasti gospe skozi podhod odšle na drugo stran nakupovat v trgovino, so ob prihodu nazaj potožile, da česa takega niso pričakovale. Predvsem pa, da so mislile, da so v urejeni Sloveniji, in da bi to, kar so videle in vonjale, pričakovale v kakšni drugi državi,« je nezadovoljna ena od podjetnic, ki posluje na nekdanji meji.

»Celotno območje nekdanjega mejnega prehoda je zanemarjeno in umazano. Poleg tega ni javnih sanitarij, kar pomeni, da marsikdo potrebo opravi kar v podhodu,« pravi Vlasta Tripar iz bližnje mesnice Tripar. Sogovornici še opozorita na zelo visoko travo, razsvetljava na notranji strani cestišča ne deluje, povsod je zasmeteno, ker ni košev za smeti. »O tem sem seznanila že več ustanov, od Darsa do občine. Skrb prelagajo drug na drugega. To je prvi stik, ki ga ima turist z našo državo, zato je takšno razdejanje res sramotno in nedopustno,« potoži podjetnica.

Nataša Hlaj
Plevel raste iz stopnic, ki vodijo v podhod.

Prelaganje odgovornosti, nič o rešitvi

Tudi po desetih letih, odkar smo prvič opozorili na nedorečenosti, se nadaljuje enako sprenevedanje. V zemljiški knjigi je kot lastnica hitre ceste na območju mejnega prehoda Škofije navedena država. Iz uredbe o kategorizaciji cest pa izhaja, da je ta že od leta 1998 v upravljanju družbe Dars.

Tudi tokrat je naše poizvedovanje, kdo skrbi za vzdrževanje podhoda, sprožilo besedni pingpong med različnimi državnimi in lokalnimi institucijami ter podjetji. O tem smo vprašali odgovorne v Darsu, podjetju CPK, Marjetici Koper in koprski občini. Prav vsi so nam odgovorili, da vzdrževanje podhoda ne spada v njihovo domeno. Še več: sledilo je prelaganje odgovornosti, le o iskanju rešitve ni bilo niti besede.

V družbi CPK je Aleksandra Ukota potrdila, da je omenjeni del ceste brez točno določenega upravljalca in posledično tudi brez vzdrževalca. »Če nam bo Dars ali koprska občina naročila, da omenjene nevšečnosti odpravimo, bomo to tudi storili,« napoveduje.

Podhod Škofije
Kmalu bo preproga iz plevela prekrila vstop v podhod.

Pingpong od Ljubljane do Kopra

V koprski občinski upravi izvemo, da na območju nekdanjega mejnega prehoda Škofije skrbijo za javne ceste za objekti, ki jih tudi vzdržujejo. Pravijo, da je večina svetil v pristojnosti Darsa, saj so namenjena osvetlitvi ceste.

»Podhod za pešce pod hitro cesto ni v naši domeni, saj je del ceste, ki jo upravlja Dars,« so prepričani v občini, v Darsu pa: »V našem upravljanju in vzdrževanju je hitra cesta, ne pa tudi podhod.«

Kot pojasnjujejo v Darsu, vzdržujejo vozišče hitre ceste, ločilni pas med smernima voziščema, razsvetljavo v ločilnem pasu, rob vozišča, varovalno zeleno žičnato ograjo in jekleno varnostno ograjo ter izvoze in uvoze na območje oskrbnih servisov.

»Redno vzdržujemo vegetacijo in odstranjujemo odpadke v skladu s koncesijo. Letos smo košnjo izvedli že četrtič in jo načrtujemo še enkrat v tem mesecu, kar presega naše obveznosti iz koncesije. Poskrbeli bomo tudi za popravilo ograje,« zagotavlja Marjan Koler, vodja službe za komuniciranje v Darsu.

Vsak mora poskrbeti za svoj del

Koler našteje, kako so porazdeljene odgovornosti: »Državno cesto vzdržuje koncesionar CPK, cesta za objekti v obe smeri je last koprske občine, območja bencinskih servisov vzdržuje lastnik, območje označenega plačljivega parkirišča v smeri Italije in podhod vzdržuje (naj bi) Marjetica, za parkirišče pred restavracijo skrbi lastnik, stavbo nekdanjega mejnega prehoda in ploščad med voziščema in ob njih vzdržuje skupni servis ministrstev, za parkirišča in površine pred trgovinami, okrepčevalnicami in casinojem skrbijo lastniki oziroma najemniki.«

V koprski občini in Marjetici vračajo žogico, saj pravijo, da površine ob nekdanjem mejnem prehodu in podhod niso kategorizirani kot javne površine, zato jih Marjetica Koper tudi v preteklosti ni čistila. Slednja upravlja le plačljivo parkirišče v smeri Italije.