Slovenija, Hrvaška, Turčija, Grčija, Tunizija ... vse destinacije si bodo počasi opomogle od covidnih omejitev. Jože Režonja iz agencije Relax pravi, da se pri letošnjem povpraševanju poznajo sprostitve: »Za poletno sezono se nekako približujemo rezervacijam, ki so bile realizirane v letu 2019. Realna pričakovanja, kakor tudi napovedi, pa kažejo, da letošnja sezona ne bo dosegla sezone 2019.«
Hrvaška ostaja dominantna
Tudi letos bo po pričakovanjih Hrvaška dominantna avtomobilska destinacija predvsem za slovenske, avstrijske in nemške turiste. Strokovnjaki menijo, da bo na dolžino počitnic vplival splošen dvig cen življenjskih dobrin in energentov. To ne bo vplivalo na obiskanost, temveč na trajanje počitnic in potrošnjo. Na Hrvaškem verjamejo v dobro turistično sezono, vendar bodo podražitve vplivale na prihodnje turistične sezone. Tanja Vidmar Petković, strokovna sodelavka pri hrvaškem turističnem združenju, dodaja, da so »dobri turisti« predvsem hedonisti, ki izkoristijo vsako priložnost za uživanje v življenju in vsem, kar destinacija ponuja: »In prav to so slovenski gostje – so izjemno aktivni, nenehno v gibanju, ne le športno, ampak tudi v smislu raziskovanja destinacije.«
Če si malce pobližje ogledamo mobilne hiške na Hrvaškem, ki so vsako sezono bolj priljubljene, Jure Babarović iz podjetja Gradtur pravi, da se cene gibljejo od 50 izven sezone do 200 evrov na dan na višku sezone. »Nekateri so storitve podražili le za pet, drugi za 50 odstotkov. Cene se dogovarjajo z agencijami okoli devet mesecev vnaprej. Cene, ki so objavljene na naši strani, so bile dogovorjene lani septembra in oktobra, kasneje poseganj v cene ni bilo.«
Dopustniki imajo seveda različne želje; nekateri iščejo kampe, kjer je veliko dodatnih vsebin, od bazenov do otroških klubov in animacije. To so večinoma kampi z zmogljivostjo par tisoč gostov. Drugi, in teh je precej, pa iščejo mir in osamljenost ter posegajo po mobilnih hišicah, ki niso v kampu, ampak na zasebnih zemljiščih.
Večina ugodnih ponudb razprodanih
Trenutno je večina ugodnih ponudb razprodana. Kupci jih pograbijo do konca januarja, trenutno pa so pri večini ponudnikov le še mobilne hišice s cenami med 250 in 300 evri na dan sredi sezone.
Oglejmo si pobližje nekaj primerov ponudb na obeh koncih cenovne lestvice, ki so nam jo posredovali z Gradtura in Kompasa.
Babarović je navedel izjemno drago ponudbo mobilne hišice v kampu Solaris pri Šibeniku. Štirideset kvadratnih metrov s teraso, dvema spalnicama, pomivalnim strojem, klimo in lego na obali, postavljena lani, stane na vrhu sezone od začetka julija do sredine avgusta 600 evrov na dan. Tudi sicer kamp velja za dražjega, a cenovno še »ostrejša« je ponudba pri Kompasu. Tam so za 48 kvadratnih metrov veliko hiško v Poreču s 25 kvadratnih metrov veliko teraso in zasebnim bazenom navedli ceno 790 evrov na dan.
V Šibulju (Paklenica) pa je možno, po podatkih Gradtura, hiško dobiti že za 50 evrov na dan v pred- ali posezoni, na vrhuncu sezone pa cena za 30 kvadratov veliko klasično mobilno hiško znaša 140 evrov. Ta cena je nekje na spodnji cenovni meji letošnje klasične ponudbe sredi sezone.
V Relaxu pravijo, da je za zdaj zakupljenih zmogljivosti tako na Jadranu kot na Mediteranu, kjer počitnikuje največ Slovencev, dovolj. Vendar se zelo hitro polnijo v juliju in avgustu, kar pomeni, da ne moremo pričakovati ugodnejših »last minute« ponudb. Veliko več je rezervacij po sistemu »first minute«, ki kaže na to, da je gost ozaveščen in ve, da prinaša »first minute« možnost izbire, saj je v sezoni težko dobiti želeno bivanje prosto.
Slovenija ima bogato ponudbo
Kaj pa turistična ponudba v Sloveniji? Ta se je z leti razvila v najraznovrstnejšo in ponudniki pravijo, da se za vsakogar kaj najde, tako glede cene kot vsebine ponudbe. »Res je, da nimamo veliko obale, vseeno pa je veliko urejenih in naravnih kopališč za tiste, ki poleti iščejo ohladitev. Za vse športno aktivne si drznem sklepati, da ima Slovenija precej boljšo in kakovostnejšo ponudbo kot Hrvaška, ki je poleti naša najbolj priljubljena destinacija. Prav tako je odlična ponudba na turističnih kmetijah, v vinskih kleteh in pri malih gostinskih ponudnikih,« pravi Maja Uran Maravić, profesorica na fakulteti za turistične študije. Livija Kovač Kostantinovič iz STO dodaja, da v slovenskem turizmu v letu 2022 beležijo naraščanje števila turistov: »Posebej razveseljuje vedno večje povpraševanje tujih gostov, intenzivno pa je tudi povpraševanje domačih gostov. Na slednje pozitivno vplivajo turistični boni, ki jih je mogoče unovčiti do konca junija, ter izpostavitev privlačnih doživetij slovenskega turizma.«
Ugotovimo lahko, da je letošnje predturistično dogajanje kljub podražitvam izjemno pestro. Večina ponudnikov opozarja, naj kupci počitnice čim prej rezervirajo. Zmogljivosti julija in avgusta se namreč hitro polnijo.