Slaba obiskanost
Po decembrski združitvi SMC in GAS v stranko Konkretno je zaživela tudi domena oziroma spletna stran stranke Konkretno, ki pa je očitno zelo slabo obiskana. Na spletni strani Konkretno.si je objavljena anketa in peticija. V spletni anketi o splošni koristnosti medicinske konoplje je v desetih dneh sodelovalo 21 obiskovalcev spletišča, peticijo pa jih je v istem času podpisalo 22. Glede na navedeno, je toliko bolj nenavadno, da Konkretno nikjer ne oglašuje svoje nove spletne strani Vsezavolitve.si.
Mesec dni pred začetkom volilne kampanje je začela delovati spletna stran Vsezavolitve.si. Na njej si lahko obiskovalci ogledajo ključne poudarke programov večine strank in kandidatnih list, ki se bodo v nedeljo potegovale za poslanske stolčke. Edini pogoj je, da obiskovalci vpišejo svoj elektronski naslov.
Na prvi pogled ni mogoče razbrati, čigava je stran. Opaziti je le, da je na vrhu seznama strank in kandidatnih list navedena stranka Konkretno, ki jo vodi minister za gospodarstvo Zdravko Počivalšek. Novega spletišča stranka ni javno oznanila, prav tako ga ni oglaševala na družbenih omrežjih. To je nenavadno, saj je v času predvolilnih kampanj glavna pozornost strank usmerjena v nagovarjanje širšega kroga volivcev. Da je spletna stran v lasti stranke Konkretno, je razvidno zgolj iz besedila pravilnika o zasebnosti, ki ga prebere redko kateri uporabnik svetovnega spleta. Logotipov stranke na tej spletni strani ni.
Kaj je torej namen takšne strani? Jo je stranka odprla le zato, da od ljudi pridobiva elektronske naslove, na katere lahko pošiljajo propagandna gradiva? Podobne prijeme smo namreč na slovenski politični sceni videli že v preteklosti, daleč največkrat pa jih je uporabljala največja parlamentarna stranka SDS ali z njo povezani posamezniki.
Nepravilnosti na »sorodni« spletni strani
Informacijska pooblaščenka tako zaključuje inšpekcijski postopek proti spletni strani Volitve2022.si, na kateri lahko obiskovalci sodelujejo v spletni anketi o podpori političnih strank. Pogoj za sodelovanje je posredovanje elektronskega naslova, s tem pa uporabnik sodeluje tudi v nagradni igri. Lastnik domene je podjetje PublishWall, d. o. o., proti kateremu informacijska pooblaščenka vodi postopek zaradi suma nezakonite obdelave osebnih podatkov in pomanjkljivih informacij o obdelavi podatkov ter suma nezakonite uporabe piškotkov.
Spletna stran Volitve2022.si je začela delovati na začetku marca. Ob tem se je postavilo vprašanje, ali ne gre le za krinko za pridobivanje elektronskih naslovov uporabnikov, prek katerih jih lahko nagovarjajo posamezne stranke. Vse novice, objavljene na spletni strani Volitve2022.si, prihajajo le od enega vira, to je eden izmed portalov propagandnega »medijskega« stroja SDS.
»Še ena v vrsti diskreditacij javnomnenjskih raziskav. To niso vzporedne volitve, to ni javnomnenjska raziskava, to ni anketa. To je glasovanje, ki služi promociji določenih strank. In med drugim zbira tudi osebne podatke, zato ne nasedajte niti v želji po vplivu na rezultat,« je na Twitterju zapisal direktor agencije Valicon Andraž Zorko.
Informacijska pooblaščenka je v dosedanjem poteku inšpekcijskega postopka ugotovila nekatere nepravilnosti. »Zavezanec je bil v postopku seznanjen z vsemi nepravilnostmi, ki so bile ugotovljene, vendar jih še vedno ni v celoti odpravil. Ker pa se zavezanec odpravi določenih nepravilnosti izmika (na primer z zanikanjem obstoja nepravilnosti, z vlogami za podaljševanje roka za odgovor in prepozno podanimi zahtevanimi pojasnili), bo nujna izdaja inšpekcijske odločbe, ki je v zaključni fazi,« so nam pojasnili v uradu informacijske pooblaščenke.
Kršitev brez globe
Največja vladna stranka SDS je v preteklosti že kršila uredbo o varstvu osebnih podatkov. Pred zadnjimi parlamentarnimi volitvami je SDS vzpostavila aplikacijo Prepričaj prijatelja, v kateri so lahko podporniki stranke vpisali osebne podatke prijatelja, vključno z elektronskim naslovom. Slednji je nato na elektronski naslov prejel sporočilo z glavnimi poudarki iz programa SDS. Informacijska pooblaščenka je ugotovila, da je SDS s tem kršila splošno uredbo o varstvu podatkov (GDPR), ki jo je evropski parlament sprejel leta 2016.
Prejemniki političnega oglaševanja v obliki elektronskih sporočil »niso bili na noben način obveščeni o tem, da je SDS prek spletne aplikacije obdelovala njihove osebne podatke,« je ugotavljala informacijska pooblaščenka Mojca Prelesnik. Celoten postopek obdelave osebnih podatkov je bil po njenih ugotovitvah zavajajoč in ne dovolj transparenten.
Zadnji v Evropski uniji
Kljub ugotovljenim kršitvam pa informacijska pooblaščenka ni oglobila SDS, saj Slovenija vse do danes ni implementirala splošne uredbe o varstvu osebnih podatkov, ki je začela veljati maja leta 2018. Države članice Evropske unije so imele dve leti časa za prenos uredbe v nacionalno zakonodajo. Slaba štiri leta po preteku roka za implementacijo je Slovenija edina država članica EU, ki tega še ni storila. Splošna uredba sicer postavlja enotna pravila za varstvo osebnih podatkov v Evropski uniji in lokalnemu nadzornemu organu, to je informacijski pooblaščenec, daje pooblastilo za izrekanje upravnih glob, ki jih predvideva GDPR.
Ministrstvo za pravosodje, ki ga vodi stranka Konkretno, je decembra lani s štiriletno zamudo sicer pripravilo predlog zakona o varstvu osebnih podatkov za obravnavo na vladi, a je predlog še vedno v medresorskem usklajevanju, zato še ni bil vložen v parlamentarni postopek.
Sloveniji tako v šestih letih od sprejetja splošne evropske uredbe o osebnih podatkih v evropskem parlamentu ni uspelo prenesti v nacionalno zakonodajo. Od leta 2016, ko je evropski parlament sprejel uredbo, je ministrstvo za pravosodje vodila SMC oziroma njena pravna naslednica stranka Konkretno. Ob tem je SMC do leta 2018 vodila vlado, kasneje pa je bila SMC oziroma Konkretno vedno del vladne koalicije.