Epidemija covida-19 je močno spremenila poslovanje podjetij po vsem svetu. Nabavne verige so se pretrgale, številni poslovni odnosi, ki so bili v preteklosti samoumevni, so ogroženi, na številnih trgih poteka boj za surovine in polizdelke, ki dviga cene v nebo. S težavo se večinoma srečujejo podjetja, ki sodelujejo z dobavitelji iz Azije, a težave so tudi drugod.
Strahotna rast cen
Kot smo poročali že včeraj, se s kaotičnimi razmerami pri nabavi materiala srečujejo tudi tiskarne. Ivo Gulič, svetovalec uprave podjetja Salomon za tisk, nam je povedal, da se morajo trgi boriti za skoraj vsak list papirja. »Razmere v letošnjem letu so tako kaotične, da si do konca leta ne upam prognozirati, kaj se še lahko zgodi, vsaj kar zadeva pravočasnost dobav določenega papirja. V zadnjih mesecih smo zaznavali enormno rast cen, skoraj vsak mesec. Če povem, da smo se v preteklosti z dobavitelji papirja o cenah dogovarjali na letni oziroma šestmesečni ravni, ta podatek pove veliko. Pravzaprav se nobena od papirnic ni držala dogovora. V tem poslu sem že več kot 20 let in česa takšnega v zvezi s publikacijskim papirjem, predvsem s časopisnim papirjem, ne pomnim. Cena papirja se je v enem letu povišala za od 70 do 90 odstotkov, odvisno od dobavitelja. Določene papirnice so celo raje pristale na večmilijonske tožbe evropskih trgovskih gigantov, kot da bi zagotovile dovolj papirja.«
V Sloveniji še huje
Stanje je za slovenske tiskarje še toliko zahtevnejše, ker je poleg pomanjkanja na svetovnih trgih zaradi tehničnih težav, velikih izgub in pomanjkanja dodatnega denarja domača papirnica Vipap Krško ustavila proizvodnjo in je trenutno v postopku prisilne poravnave, njena usoda pa je nejasna.
Od kod težave
Medtem ko se ostale industrije srečujejo s težavami zaradi prekinjenih nabavnih poti med Azijo in Evropo, je pri papirnicah vzrok zmanjšanja proizvodnje drugačne narave. Kot pojasnjuje Ivo Gulič iz podjetja Salomon, so tiskarne zaradi epidemije covida in zaprtja javnega življenja zmanjšale naročila papirja, posledično se je pri papirnicah zmanjšalo povpraševanje po surovinah, tudi po odpadnem papirju, in zato so se znašla v težavah tudi podjetja, ki so se ali se še ukvarjajo z odkupom in prodajo odpadnega papirja. Papir se je kopičil na dvoriščih in del so ga prodali na druge trge, tudi na Kitajsko. Ko pa se je povpraševanje znova povečalo, surovin ni bilo dovolj. »Zaradi pomanjkanja odpadnega papirja so se papirnice v zadnjih mesecih lanskega leta znašle v težavah, saj jim ni uspelo pridobiti potrebnih količin kvalitetnega starega papirja za normalno proizvodnjo. Večina papirnic je zaradi pomanjkanja odpadnega papirja lahko delala le s 70–80 odstotki zmožnosti. Večje povpraševanje po starem papirju pa je avtomatično vplivalo na veliko povišanje cene starega papirja,« pove Gulič.
Pomanjkanje voznikov
K nestabilnim razmeram so pripomogle špekulacije s cenami na strani dobaviteljev in pomanjkanje voznikov tovornjakov. »Zaradi zmanjšanja potreb po transportu v lanskem letu so bili prevozniki prisiljeni odpuščati, vozniki so si našli druge zaposlitve. Ko se je povpraševanje po transportu povečalo, je bilo vlačilcev na voljo dovolj, voznikov pa ne. Zadnji mesec tako večkrat papirja nismo dobili pravočasno, ker papirnice preprosto niso imele dovolj kamionov, da bi prepeljale papir. Prišlo je do absurdnih situacij, ko so morale papirnice zaradi polnjenja svojih skladišč zmanjšati proizvodnjo papirja, čeprav bi jo zlahka prodale, pa je niso mogle, ker ni bilo na voljo dovolj voznikov.«
Kdaj se bodo razmere umirile
Kot pravi Gulič, so se v teh prelomnih trenutkih nekatere papirnice odločile svojo dejavnost preusmeriti in so opustile izdelavo publikacijskega papirja oziroma papirja za tisk ter se posvetile proizvodnji embalažnega papirja in kartona, zato se je trg trajno spremenil. Prehodne težave in rast cen pa naj bi se po pričakovanjih našega sogovornika umirile v drugi polovici leta, ob pogoju, da se umiri epidemija covida-19 . »To pomeni, da se bosta ponudba in povpraševanje srečala nekje na isti ravni in bo to prispevalo k umiritvi cen. Neverjetno je, kako je nekaj nevidnega tako spremenilo naša življenja, tako osebna kot poslovna, če hočete,« nam na koncu pove Gulič, ki se sicer lahko pohvali, da jim je kljub temu, da zaostrene razmere trajajo že mesece, uspelo izpolniti vsa naročila.