Družba za avtoceste Republike Slovenije (Dars) je lani na celotnem avtocestnem križu beležila približno 20-odstotni padec prometa vozil do 3,5 tone največje dovoljene mase glede na prejšnje leto. Padec prometa je bil na ljubljanskem avtocestnem obroču še večji, približno 25-odstoten, odgovarjajo na Darsu. Pri tovornjakih oziroma vozilih z največjo dovoljeno maso nad 3,5 tone je bil padec nekoliko manjši – v povprečju desetodstoten.
Podatki so primerljivi s statistikami avstrijskih avtocest, kjer je promet osebnih vozil padel za 22 odstotkov, tovorni promet pa za nekoliko manj – za 4,6 odstotka. V času marčevskega zapiranja javnega življenja so v Avstriji beležili celo 57-odstoten padec osebnega prometa, do junija pa se je spet normaliziral. V marčevskem obdobju je za 30 odstotkov upadel tudi tovorni promet, a je poznejši promet številke kmalu izravnal.
Lani vinjet nismo izkoristili, letos smo jih kupili četrtino manj
Med lansko razglasitvijo epidemije v marcu so uporabniki avtocest letne vinjete že kupili, te se namreč prodajajo v obdobju med decembrom in januarjem, ko stare vinjete potečejo, začnejo pa veljati nove. Letos pa v Darsu beležijo precejšen padec prodaje vinjet. »Razlog je v epidemiji in ukrepih za zajezitev njenega širjenja, kar se odraža v padcu (zlasti tranzitnega) prometa na naših avtocestah in hitrih cestah,« pojasnjujejo.
»Vrednost prodanih vinjet v obdobju od 1. 12. 2020 do 28. 2. 2021 znaša 75,53 milijona evrov in je za 17,89 milijona evrov nižja kot v primerljivem obdobju preteklega leta,« odgovarjajo na Darsu. Gre za slabo četrtino nižji znesek od lanskega.
Prazne ceste izkoristili za investicijske obnove
Kdo bi pomislil, da so bile ceste zato manj obremenjene in so tako zahtevale manj vzdrževalnih posegov, a bilo je ravno obratno. Zmanjšan promet so pri Darsu izkoristili za investicijske obnove. »Za gradbena dela pri obnavljanju avtocest in hitrih cest v upravljanju družbe Dars smo v letu 2020 namenili skupno 56,4 milijona evrov, kar je 9,3 odstotka več kot v letu 2019 (51,6 milijona evrov),« odgovarjajo.
Implementirali so tudi 56 novih grafičnih prikazovalnikov prometne informativne signalizacije. Novi panoji so na odsekih med Brezovico in Divačo ter med Lukovico in Zadobrovo ter na severni, vzhodni in južni ljubljanski obvoznici. »Avtocestno omrežje je bogatejše tudi za 50 novih nadzornih kamer in 24 novih avtomatskih števcev prometa,« pravijo pri Darsu.
Cestninski nadzorniki so imeli polne roke dela
Se pa je upad prihodkov iz prodaje vinjet poznal drugje – v izrečenih globah za vožnjo brez vinjete. V decembru in januarju je bilo izrečenih za poltretji milijon glob. V primerljivem lanskem obdobju lani je bilo izrečenih le 912 tisoč evrov glob. Dars pri tem opozarja, da se prihodki od glob ne štejejo med njihove prihodke, saj se stekajo neposredno v državni proračun.
So razmišljali o pocenitvi letne vinjete?
Da ljudje zaradi zaprtja države in omejitve gibanja na občine lanskih vinjet niso mogli uporabljati, je decembra opozorila poslanska skupina SAB. Vlado so zato pozvali, naj podaljša veljavnost lanskih oziroma naj poceni vinjete, ki so začele veljati 1. februarja letos.
»Dars je ves čas zagotavljal razpoložljivost omrežja vsem uporabnikom brez omejitev, poleg rednega vzdrževanja so se vseskozi izvajala tudi popravila poškodovanih vozišč, s čimer se zagotavljajo boljši pogoji uporabe avtocest in večja prometna varnost. Znižanje cene letne vinjete pa bi lahko tudi ogrozilo finančno situacijo družbe Dars,« na našo poizvedbo glede tega odgovarjajo na ministrstvu za infrastrukturo. novembrskem zapiranju manjši, a še vedno skoraj polovičen. Os X označuje tedne v letu, os Y pa primerjavo gostote lanskega prometa glede na leto 2019.