Nacionalni inštitut za javno zdravje je izdal smernice, ki določajo, kako bi moral biti urejen javni potniški promet, da med potniki in vozniki ne bi prišlo do prenosa bolezni covid-19. V higienskih priporočilih piše, da je javni promet dejavnost, ki je z vidika možnosti prenosa okužbe novega koronavirusa SARS-CoV-2 ena najbolj tveganih. Prav tako so zapisali, da naj si voznik večkrat na dan razkuži roke, večkrat na dan naj z razkužilom obriše volan, kljuke, gumbe in druge površine, ki se jih dotika z rokami. Če med voznikom in potniki ni fizične pregrade, morajo biti potniki od voznika oddaljeni vsaj 1,5 metra. Voznik mora uporabljati masko in jo na dve do tri ure zamenjati. Na vhodnih in izhodnih vratih mora biti nameščeno razkužilo, potniki pa morajo uporabljati maske.
Kaj pa razdalja?
Na NIJZ so izdali priporočilo, da se razdalja med potniki prilagaja modelu šolskega pouka. Zapisali so: »Če je v veljavi model B šolskega pouka, velja sledeče: polna zasedenost sedišč, brez stojišč.« Za mestni potniški promet pa so zapisali, da se lahko tam, kjer so namenska mesta za stojišča, ta uporabljajo, a da mora biti med potniki 1,5 metra razdalje. O pravilih na avtobusu bi morali biti potniki obveščeni prek infografike. V uredništvo pa smo dobili fotografije z enega od avtobusov mestnega potniškega prometa, ki kažejo, da se teh priporočil ne upošteva in da potniki dobesedno slonijo drug na drugem.
Kdo odgovarja?
Zanimalo nas je, kdo je odgovoren za uveljavljanje teh priporočil. Iz NIJZ so nam sporočili, da oni niso pristojni za sprejem ukrepov in odlokov, ampak to počne vlada. Na ministrstvu za zdravje so nam dejali, da je za nadzor odgovoren zdravstveni inšpektorat, za navodila pa NIJZ. Na zdravstvenem inšpektoratu pa so nam povedali, da inšpekcijski nadzor na področju prometa izvaja inšpektorat za infrastrukturo. Sandi Horvat z inšpektorata nam je razložil, da bi morali nad številom potnikov v posameznem avtobusu bedeti vozniki: »Voznik ve, kakšna je kapaciteta avtobusa, koliko ima sedišč in koliko stojišč, in le on lahko nadzira število potnikov.« Voznike lahko, če število potnikov preseže dovoljenega oziroma med potniki ni primerne razdalje, doleti tudi 400 evrov globe. Kar 4000 evrov globe pa bi moralo plačati prevozniško podjetje, če na avtobusih ne bi bilo razkužil. Nad potniki na avtobusih bedi tudi zdravstvena inšpekcija, ki nadzira uporabo zaščitnih mask.
Vozniki nimajo pristojnosti
Na LPP smo poslali vprašanje o tem, ali na njihovih avtobusih upoštevajo priporočila glede socialne distance. Kot so nam odgovorili, »priporočila o varnostni razdalji na medkrajevnih avtobusih veljajo in jih tudi upoštevamo. Na teh avtobusih so lahko sedišča zasedena, stojišč ni. Zadnja priporočila NIJZ narekujejo, da so vsa sedišča lahko zasedena (razen sedišča tik za voznikom), stojišča pa v razmaku 1,5 metra. To pomeni, da bi bilo na zgibnem avtobusu lahko največ 11 na enojnem avtobusu pa 7 stojišč. Na ta način prevozov ne moremo izvajati saj bi to pomenilo, da bi se v zgibnem avtobusu lahko peljalo največ 46 potnikov (avtobus sicer sprejme 146 potnikov) na enojnem pa 33 (avtobus sprejme 101 potnika). V tem primeru bi pri obstoječem številu potnikov potrebovali na linijah 282 avtobusov kar je 120 več kot jih imamo danes. Voznih redov za enkrat še ne bomo spreminjali«.
Zaradi priporočil NIJZ naj bi povečali število rednih linij, tako da bi namesto 163 avtobusov po Ljubljani trenutno vozi kar 282 avtobusov. Pripravljal naj bi se tudi ukrep, s katerim bodo ukinili stojišča in se bodo potniki lahko vozili le še sede, kar bo znatno zmanjšalo kapaciteto prevoznih sredstev.
Pojasnili so tudi, da trenutno po Ljubljani ne vozi 282 avtobusov, ampak 163. "Da bi lahko upoštevali varnostno razdaljo na mestnih avtobusih (1,5 metra med stojišči), bi potrebovali 282 avtobusov, ki pa jih nimamo," so še dodali.