Pristojno ministrstvo je potrebovalo kar nekaj časa, da je določilo pravila uporabe e-skirojev. Že odkar je ta novi pripomoček za premikanje vse bolj priljubljen tudi pri nas, ni bilo povsem jasno, ali je vožnja z njim sploh dovoljena, saj si informacije niso bile enotne.
Veljalo je, da jih sicer lahko uporabljamo, vendar hitrost vožnje ne sme presegati hitrosti gibanja pešcev. A zakaj bi jih potem sploh uporabljali, če ne moremo biti hitrejši, kot če hodimo?!
Dejstvo je, da so električni skiroji prehiteli Slovenijo po desni; zakon, ki bi jasno opredelil oziroma določal, kaj je dovoljeno in kaj ne, namreč še ni nared oziroma je šele zdaj prišlo do predloga novele zakona o pravilih cestnega prometa, ki določa tudi pravila ravnanja za električna posebna prevozna sredstva, med katera štejemo tudi električne skiroje.
S skirco ne bomo noreli
Ministrstvo za infrastrukturo, ki je pripravilo predlog novega zakona, je e-skiroje uvrstilo med električna posebna prevozna sredstva ter pripomočke in naprave, ki omogočajo gibanje, hitrejše od hoje pešca. Ta so opremljena z električnim motorjem in lahko dosežejo najvišjo hitrost 25 kilometrov na uro. Prek te hitrosti ne smemo. Če to storimo in nas ustavi policija, nam grozi 500 evrov visoka kazen.
Na ministrstvu so nam razložili, da se bomo z omenjeno vrsto prevoznih sredstev sicer lahko vozili na površinah za pešce in kolesarskih površinah, »pri čemer bodo morali uporabniki električnih posebnih prevoznih sredstev hitrost vožnje prilagoditi površini, po kateri se gibajo. Hitrost na območjih v prometu, ki so namenjena pešcem, ne bo smela preseči največje hitrosti, s kakršno se lahko gibljejo pešci. Če bomo hitrejši, nas lahko oglobijo za 80 evrov. Kjer teh prometnih površin ni oziroma niso prevozne, smejo električna posebna prevozna sredstva uporabljati tudi desni rob smernega vozišča ceste v naselju.«
Mladi jih ne bodo smeli voziti
Ministrstvo za infrastrukturo z novelo zakona zasleduje temeljne cilje prometnovarnostne politike v Republiki Sloveniji, to je zmanjšanje prometnih nesreč, v katerih so osebe poškodovane, oziroma prometnih nesreč s smrtnim izidom.
Pri vožnji ponoči morajo skiroji na električni pogon imeti žaromete spredaj in zadaj, vključno z odsevniki. Če tega ne bomo spoštovali, nam lahko naložijo kazen, ki znaša 40 evrov. Kar zadeva zaščitno opremo, morajo čelado na e-skiroju nositi vsi do dopolnjenega 18. leta starosti. Kazen, če tega ne bomo upoštevali, je 120 evrov. Predlog tudi pravi, da otroci do 14. leta električnega skiroja sploh ne bodo smeli upravljati.
Kazen nam preti tudi, če bomo vozili električni skiro in istočasno še telefonirali ali počeli nekaj, kar bi zmanjševalo našo slušno ali vidno zaznavanje ali zmožnost obvladovanja električnega posebnega prevoznega sredstva. Sto dvajset evrov bo znašala kazen, če bomo kršili to pravilo.
Višja kazen za klepetavce
Ministrstvo za infrastrukturo se je odločilo zaostriti nekatere kazni, med drugim za eno od največjih težav slovenskega voznika. »Zaradi vse večje razširjenosti uporabe mobilnih telefonov v Sloveniji in premajhnega zavedanja o posledicah v prometnih nesrečah, ki ga predstavlja uporaba mobilnega telefona med vožnjo, se predlaga zvišanje globe in kazenskih točk za prekršek,« so sporočili, tako bi globa po novem znašala enkrat več prej, to je po novem 250 evrov, pa tudi s tremi kazenskimi točkami bi nas kaznovali.
Vsi, ki se v državi ukvarjajo z varnostjo v prometu, od agencije za varnost prometa dalje, že leta opozarjajo, kako nevarna je uporaba telefona med vožnjo. V nedavnem pogovoru za naš časnik je inštruktor varne vožnje Brane Küzmič opozoril, da ne moreš biti ob pogovoru osredotočen še na dogajanje na cesti. »Ali je pozornost na rokah in/ali na pogovoru ali pa je usmerjena na cesto, oboje naenkrat ne gre, možgani ne morejo delati dveh stvari naenkrat. Tako bo ob uporabi telefona med vožnjo, če pride do občutljive situacije, reakcijski čas pomembno daljši. Hočem reči, da je povsem vseeno, ali telefoniramo, ne da bi aparat držali, ali pa imamo telefon v roki,« je opozoril in izpostavil, da je telefon poleg alkohola in hitrosti tisti, ki nas dela v prometu najbolj nevarne.
Kar skozi rdečo
Zanimivo je novo pravilo, ki določa – če bo predlog novega zakona jeseni sprejet –, da je vozniku ob rdeči luči na semaforju, ki ji je dodan prometni znak za vožnjo desno ob rdeči luči na semaforju, dovoljena vožnja desno ob rdeči luči na semaforju, vendar le ob pogoju, da je smer prosta.
V novem predlogu zakona sicer še ni prišlo do sprememb v delu, ki se nanaša na vožnjo pod vplivom alkohola. Marsikdo od pristojnih, ki v državi delajo na področju prometne varnosti, si prizadeva za ničelno toleranco do vinjenih voznikov, kar pomeni, da bi radi dosegli, da bi v prihodnosti zakon spremenil tako, da bi imeli visoke kazni, za vsakega, ki bi napihali karkoli nad 0,0, in ne samo za tiste, ki bi napihali nad 0,50 grama alkohola na kilogram krvi, ki zdaj predstavlja mejo.