Za Rimskokatoliško cerkev (RKC) je človeško življenje nedotakljivo vse od trenutka spočetja, zato je morda toliko bolj nenavadno, da je španska katoliška univerza sodelovala pri združevanju človeških celic v živalski zarodek.
Ker pa so v Španiji takšne raziskave zelo omejene in so dovoljene le za raziskavo smrtnih bolezni, so eksperiment opravili na Kitajskem, je poročala Slovenska tiskovna agencija, ki se sklicuje na španski časnik El Pais. Španski znanstveniki so tako prvič v zarodek opice vstavili človeške matične celice, da bi tako našli nove načine gojenja človeških organov za presaditve. Znanstveniki so proces ustavili, še preden bi se lahko zarodek skotil.
Znano je odklonilno stališče RKC do umetne prekinitve nosečnosti, tudi če gre za genetske težave ali prirojene bolezni. Papež Frančišek je tako na primer umetne splave lani poleti primerjal celo s programi nacistov. »V preteklem stoletju je bil ves svet šokiran nad tem, kaj so delali nacisti, da bi vzpostavili čistost rase. Zdaj delamo isto, le v belih rokavicah,« je lani dejal papež in poudaril, da bi morali ljudje otroke sprejemati take, kot jih je dal Bog, pa čeprav so včasih bolni. Če starši dobijo diagnozo hude okvare svojega še nerojenega otroka, potrebujejo po Frančiškovih besedah »iskreno bližino in solidarnost, da premagajo svoje strahove«.
Spoštovati dostojanstvo človeka in živali
Postavlja se vprašanje, kaj se zgodi s to solidarnostjo in soočenjem s strahovi, če na primer odrasli osebi ali tudi otroku začne odpovedovati kakšen izmed notranjih organov. Je torej »vzreja« organov v živalskem zarodku za Cerkev sprejemljiva? O tem smo povprašali Slovensko škofovsko konferenco (SŠK).
»Katoliška Cerkev pri vseh tovrstnih raziskavah zagovarja spoštovanje dostojanstva človeka od spočetja naprej. Zato je vstavljanje človeških matičnih celic, če prihajajo iz človeškega zarodka, v živalske zarodke vedno nesprejemljivo. Razlog je v tem, da pri odvzemu matičnih celic iz zarodka vedno pride do njegove smrti in s tem do odvzema življenja, ki je sveto in nedotakljivo,« poudarja tiskovni predstavnik SŠK David Kraner.
Prav tako pa Cerkev nasprotuje ustvarjanju »polčloveških zarodkov in himer«. To je namreč po Kranerjevih besedah v nasprotju z dostojanstvom človeka, pri čemer se postavljajo številna vprašanja o moralnem statusu takšnega zarodka. Glede vnosa odraslih matičnih celic v živalske zarodke pa na splošno velja, da je treba spoštovati tudi dostojanstvo živali in vse varnostne postopke, ki bi preprečili mutacije in nastanek novih oblik virusov, ki bi lahko ogrozili zdravje ljudi in živali.
»Če ti postopki spoštujejo dostojanstvo in svetost človeškega življenja, sledijo vsem varnostnim postopkom in so v korist bolnikom, potem so takšni postopki lahko etično dopuščeni. Če pa v teh raziskavah prihaja do nastanka polčloveških himer, uničevanja človeških zarodkov in nevarnosti za nove mutacije virusov ter nastanek novih bolezni, potem so takšne raziskave etično nesprejemljive,« pravi Kraner.
Na Japonskem bodo uporabili podgane
Informacija o poskusih španskih znanstvenikov na Kitajskem je sicer svet obšla kmalu po tem, ko je priznana znanstvena revija Nature poročala o odločitvi japonske vlade, ki je japonskim znanstvenikom dala dovoljenje, da lahko začnejo gojiti človeške organe v živalih.
Znanstveniki nameravajo vzrediti zarodke miši in podgan s človeškimi celicami in jih vstaviti v nadomestne samice. To bi lahko vodilo v novi vir organov za presajanje pri ljudeh, a zbuja tudi etične pomisleke.
Nekateri bioetiki so že izrazili pomisleke, da bi se lahko človeške celice razvile dlje od želenega organa, ko bi lahko morda zašle v možgane živali in vplivale na njihovo zavest. Po navedbah japonske vlade bodo znanstveniki v času brejosti preverili, ali se lahko človeške celice razširijo tudi drugam, ob koncu eksperimenta pa bodo zarodke ubili.