Slovenija

Veber: 'Moja vest je čista'

STA/G.G.
31. 3. 2015, 18.00
Posodobljeno: 9. 8. 2017, 09.56
Deli članek:

Premier Miro Cerar je v DZ poslal predlog za razrešitev ministra za obrambo Janka Vebra. Po ocenah Cerarja je Veber ravnal netransparentno, ko je obveščevalno-varnostni službi Morsa naročil analizo posledic prodaje Telekoma. Veber je priznal, da ima predsednik vlade pravico predlagati njegovo razrešitev, kot ima sam pravico, da pove, kaj se lahko zgodi, če bo Telekom Slovenije pristane v rokah tujcev.

Arsen Perić in Vito Tofaj/KMA
Če bo Veber razrešen, se bo lahko vrnil na svoj stolček v DZ, ki ga je sicer po njegovem odhodu v vladno ekipo začasno zasedel Franc Križanič.

"Vsak je pri sebi pogledal, kaj mora narediti," je dejal obrambni minister. Prepričan je, da je z naročilom o oceni učinkov prodaje Telekoma Slovenije za obrambno-varnostni sistem zgolj izpolnil svojo dolžnost kot obrambni minister.

Predsednik vlade bi se moral po ministrovih besedah najprej vprašati, ali sta tudi on in vlada v celoti opravila vse, kar od njiju zahteva pomembnost in kompleksnost te prodaje. Vse ostalo bo, kot pravi, pojasnil na seji v DZ v postopku njegove razrešitve.

STA

Cerar očita Vebru objektivno odgovornost za nezakonito, nepravilno in nepregledno delovanje OVS

Kot je predsednik vlade zapisal v obrazložitvi predloga za razrešitev Vebra, je parlamentarna komisija za nadzor obveščevalnih in varnostnih služb 9. marca opravila nadzor v prostorih Obveščevalno-varnostne službe (OVS) ministrstva za obrambo (Mors). Komisija je na osnovi ugotovitev nadzora ministru očitala kršitev zakona o obrambi in prekoračitev zakonskih pooblastil, ker je minister OVS naročil analizo negativnih in pozitivnih vidikov odprodaje Telekoma Slovenije.

Cerar je, kot pojasnjuje, ministru naložil pripravo poročila o očitanih nepravilnostih. Po prejetem poročilu, njegovi naknadni dopolnitvi ter preučitvi ostalih dejstev in okoliščin je razvidno, da je Veber službi pripravo analize odredil na podlagi 32. člena zakona o obrambi. Proučitve s strani OVS na podlagi te določbe pa imajo lahko le protiobveščevalno naravo, ko gre za ogrožanje obrambnih interesov države, kar pa "v predmetni zadevi ni v ničemer izkazano", je navedel premier.

Po mnenju predsednika vlade minister pri ustnem odrejanju naloge ter tudi OVS pri izvedbi in poročanju nista upoštevala osnovnega strokovnega standarda delovanja, saj nista zagotovila ustrezne pisne dokumentiranosti odredbe in opravljenega dela, zato sta tudi onemogočena natančno preverjanje in nadzor nad izvedenim ravnanjem. Kot poudarja premier, pa je delovanje varnostno-obveščevalnih služb zaradi njihovih specialnih pooblastil podvrženo najstrožjim merilom glede spoštovanja strokovnih in pravnih standardov.

Postopek razrešitve je dolg

Poslovnik DZ ne določa roka, v katerem mora DZ glasovati o predlogu predsednika vlade. Tovrsten predlog se sicer praviloma uvrsti na naslednjo redno sejo, razen če najmanj 23 poslancev zahteva sklic izredne seje, to pa lahko skliče tudi kolegij predsednika DZ.

O predlogu za razrešitev ne razpravljajo na parlamentarnem matičnem delovnem telesu, ampak gre predlog neposredno na sejo DZ, kjer ima minister pravico, da brani svoje stališče, mogoča pa je tudi poslanska razprava. Minister je razrešen, če je večina poslancev, ki so glasovali, glasovala za razrešitev. Z razrešitvijo ministru preneha funkcija, mora pa opravljati tekoče posle do imenovanja novega ministra.

Predlog za novega ministra mora predsednik vlade v DZ vložiti najpozneje v desetih dneh po razrešitvi ministra ali DZ v tem času obvestiti, da bo funkcijo začasno opravljal sam ali jo poveril drugemu ministru. Začasno vodenje ministrskih resorjev je mogoče tri mesece.

Cerar je v ponedeljek ocenil, da Veber ne more več opravljati ministrske funkcije, saj je pri tem, ko je Obveščevalno-varnostni službi ministrstva za obrambo (Mors) naročil analizo posledic prodaje Telekoma, ravnal netransparentno. Istega dne je tudi napovedal vložitev predloga za razrešitev ministra, če ta ne bo odstopil.