Matevž Frangež (SD)
Geodetska uprava dela ni opravila kakovostno
Tolikšen obseg napak v evidencah je nedopusten. Ko smo sprejemali zakon o davku na nepremičnine, smo ravnali v dobri veri, da so evidence urejene. Posamezne primere, ki so kazali na napake v evidencah, smo razumeli kot posamične ekscese, ne pa kot znak širšega obsega netočnosti v evidencah. Po našem prepričanju je bilo od popisa in vrednotenja nepremičnin dovolj – več let – časa, da se evidence uredijo in da Gurs lastnike nepremičnin vsaj obvesti o razkorakih v podatkih, ko ugotovi, da se podatki ne ujemajo. Množične napake so znak, da Gurs svojega dela ni opravil kakovostno in da je bil večletni proces popisa in vrednotenja nepremičnin voden in zaključen slabo.
»Proces popisa in vrednotenja nepremičnin je bil voden in zaključen slabo.«
Zato bo treba proučiti tudi odgovornost, še zlasti, ker je bil to drag, več milijonov evrov vreden proces. Zato je v tem trenutku prioritetna naloga politike, še zlasti pa ministrstva za finance ter infrastrukturo in prostor, da temeljito razmisli, ali so podatki dovolj verodostojni, da se proces uvajanja davka nadaljuje ali pa se morebiti izdaja odmere davka zamakne za nekaj mesecev in se v vmesnem času poskrbi za ureditev podatkov. Davek morajo zavezanci razumeti kot pravičnega, predpogoj za to pa je zaupanje v podatke, na katerih odmera davka temelji. Skrbi nas, da bo tudi finančni izplen davka bistveno nižji od planiranega, če so projekcije temeljile na podatkih, za katere lahko danes ocenjujemo, da so milo rečeno pomanjkljivi. Socialni demokrati smo davek na nepremičnine kljub številnim pripombam podprli, ker je sestavni del proračunske politike, ki je omogočila stabilizacijo Slovenije in izvedbo nadaljnjih korakov, kot je sanacija bančnega sistema kot predpogoj za začetek okrevanja gospodarstva.
Jožef Horvat (NSi)
Geodetska uprava RS ni upravičila svojega poslanstva
V teh dneh pošilja Geodetska uprava RS (GURS) lastnikom nepremičnin informativne izračune davka na nepremičnine. V informativnih izračunih se pojavljajo številne napake, kar dokazuje več kot 11.000 (do 19. feb. 2014) davčnih zavezancev, ki želijo na GURS uskladiti svoje podatke.
"Nesprejemljivo je, da je breme odpravljanja vseh napak prevaljeno na lastnike nepremičnin."
GURS ima možnost dostopanja do vseh uradnih evidenc o lastništvu, o stalnem prebivališču, opravljen pa je bil tudi popis vseh stavb. Zato nas tako visok delež napak čudi oziroma ga je možno pripisati slabemu delu te institucije. Nesprejemljivo je, da je breme odpravljanja vseh napak prevaljeno na lastnike nepremičnin, čeprav je do napak v informativnem izračunu prišlo v večini primerov brez njihove krivde. GURS očitno tudi ni sposobna urediti organizacije svojega dela tako, da bi lastniki v roku, ki ga imajo na razpolago (31. 3. 2014), lahko odpravili napake. Telefonski kontakti so zaradi zasedenih linij praktično nemogoči, osebni obisk na izpostavah geodetskih uprav pa je povezan s čakalnimi vrstami. Številni lastniki se zaradi odsotnosti, starosti ali bolezni na izpostavah v predpisanem roku niti ne morejo zglasiti. V NSi bomo zahtevali ugotavljanje odgovornosti za tako stanje.
Prvi predpogoj za uvedbo davka na nepremičnine so urejene evidence nepremičnin. Očitno pa imamo v Sloveniji na tej točki še veliko težav. Tudi zato je zadržanje izvajanja Zakona o davku na nepremičnine (ZDN) s strani Ustavnega sodišča še toliko bolj utemeljeno.
Zanimivo je tudi, da so tudi prostovoljna gasilska društva dobila informativne izračuna za svoje nepremičnine, gasilske domove, vadbišča ipd., čeprav sta vlada in koalicija v fazi sprejemanja ZDN vztrajno zagotavljali, da ''gasilski domovi ne bodo obdavčeni''. V ZDN nepremičnine gasilskih organizacij niso izvzete. Vlada je GZS dala lažno obljubo, zato ''tolažba'' na spletni strani GZS http://www.gasilec.net/davek-na-nepremicnine-pojasnilo.
Nova Slovenija je 23. 1. 2014 vložila dopolnitev ZDN, s katero v 8. členu zakona kot oprostitev navajamo tudi gasilske (po zakonu!) organizacije.