PRAVICE BOLNIKOV

Kaj določa zakon in kako ščiti pacienta

Tea Dečman
22. 5. 2021, 10.04
Deli članek:

Prav je, da pacient pozna svoje pravice, ki prispevajo k večji kakovosti zdravstvene oskrbe, in da ve, kako je te pravice mogoče uresničevati in kako doseči njihovo varstvo, če so mu kršene.

Dreamstime
Za večje medicinske posege, kot so denimo operacije, moramo dobiti pojasnila in navodila celo v pisni obliki

Pacientove pravice so pri nas opredeljene v Zakonu o pacientovih pravicah (ZPacP). Te veljajo tako v javni zdravstveni mreži kot pri zasebnikih, torej ne glede na to, ali gre za samoplačniško storitev ali za zdravljenje v okviru zdravstvenega zavarovanja. Če jih ne poznamo in ne uveljavljamo, se lahko čutimo prikrajšane.

Vpogled v zdravstveno dokumentacijo

Če želimo prenesti izvide od enega zdravnika k drugemu, nam naš osebni zdravnik ali specialist sicer ne sme izročiti originalov, omogočiti pa nam mora vpogled v originalne izvide in nam jih na našo željo fotokopirati. Pri tem sploh nismo dolžni navesti razlogov, zakaj si želimo vpogled v svojo dokumentacijo. Od izvajalca zdravstvenih storitev lahko tudi zahtevamo, da vanjo vpiše naše pripombe. Pravico imamo tudi do rentgenskih slik zobovja, v tem primeru celo do originalnih ortopanov in drugih izvidov, ki jih ni mogoče reproducirati.

Obveščenost in sodelovanje

Rotarijska ura na Ajdovščini praznuje 20. obletnico. Foto Rotary klub Ljubljana

Zanimivosti

Leta 2005 je Rotary klub Ljubljana svojemu mestu podaril ikonično uro

Nikar se ne sprijaznimo s hitro razlago denimo glede bolečine v kolenu in potem posega, ki bi bolečino pozdravil. Zdravniki velikokrat dajejo občutek, da imajo časa za pregled zelo malo. Nismo jih dolžni razumeti, ne glede na vse morajo razumeti oni nas in nam natančno razložiti vse, kar nas zanima. Zakon določa, da mora zdravnik pacientu dobro pojasniti njegovo zdravstveno stanje, bolezen, predvidene posege, način zdravljenja, in sicer v neposrednem stiku, obzirno, na njemu razumljiv način, v celoti ter pravočasno. Za večje medicinske posege, kot so denimo operacije, pa moramo dobiti pojasnila celo v pisni obliki.

Spoštovanje pacientovega časa

Nobena ordinacija nima pravice od nas zahtevati, da se z napotnico oglasimo točno določen dan, ob točno določeni uri, tako da bi na primer morali vzeti dopust. In še, nikar se ne sprijaznimo, če nam osebje reče, da bomo izvide dobili v roku enega meseca po pregledu po pošti. Strokovno mnenje moramo dobiti po koncu pregleda oziroma najpozneje v treh dneh po njem. V nujnih primerih mora zdravnik pisno strokovno mnenje pripraviti takoj!

Epidemija in kakovost zdravstvene obravnave

Ena izmed posledic izbruha koronavirusa se kaže kot omejen dostop do zdravstvenih storitev, že tako predolge čakalne vrste pa so se še podaljšale. Da je težje priti do zdravnika, je do neke mere razumljivo, saj zdravstvo deluje pod spremenjenimi pogoji, sprejmejo lahko manj pacientov kot v običajnih razmerah. Vsekakor pa to ne bi smelo usodno vplivati na dostopnost in kakovost zdravstvene obravnave. Pacient večkrat niti ne pride v osebni stik z zdravnikom, temveč lahko komunicira le prek elektronske pošte. Pri tem pa imajo največ težav starejši ljudje, ki tehnologije niso vajeni, zdravnikovo oskrbo pa verjetno potrebujejo najbolj.

Zanimivosti

blazina
Sveža postelja

Za sladek spanec primerno vzdržujte odeje in vzglavnike

žafran v kulinariki
Rastline v kulinariki

Žafran je nekoč slovel kot zdravilo, danes kot začimba

rep08-2025_naslovka
Zanimivosti

Koga se boji Janez Janša: predsednik SDS na shod Ruparjevih upokojencev prišel v spremstvu telesnih stražarjev

Roškar, Glorija in Tijan
Posebna gosta

Na počitnicah pri Roškarju: Navihana osnovnošolca zabavala voditelja

opuncija
Indijska figa

Zdrav sadež, ki ima pomembno vlogo pri ohranjanju zdravja ožilja

Rakek_emb_skupina03
Zanimivosti

Prihodnost farmacevtske embalaže: Inovativni pristopi DS Smith Slovenija na sejmu Pharmapack 2025