Elon Musk je zaradi burnega prevzema Twitterja opozoril številne dolgoletne uporabnike družbenega omrežja, ki so spremembo lastništva sprejeli z nezaupanjem in v nekaterih primerih res ne želijo ostati. Zato je na tisoče ljudi, zlasti naprednejših uporabnikov, ki se bojijo reakcionarnega razvoja dogodkov, prvič začelo iskati alternativo Twitterju in jo našlo v Mastodonu, izjemno posebnem družabnem omrežju, ki te dni beleži številke, kakršnih še ni bilo v njegovi zgodovini.
Mastodon, na kratko
Mastodon je decentralizirano in porazdeljeno družbeno omrežje brez enega lastnika ali skrbnika. Na neki način ga lahko opišemo kot federacijo različnih družbenih omrežij (imenovanih instance), od katerih ima vsako svoje uporabnike, teme in pravila. Vsako od njih gostuje na različnih strežnikih.
Podjetje Mastodon je leta 2016 ustanovil 28-letni Eugen Rochko, inženir programske opreme ruskega in judovskega porekla. Rochko je dejal, da je družbeno omrežje ustanovil predvsem zaradi želje, da bi ustvaril nekaj svojega v obdobju med diplomo in iskanjem »žalostne tradicionalne zaposlitve«.
Nezaupanje do kapitalizma
Mastodon, je pojasnil Rochko, se je rodil tudi iz nezaupanja do kapitalizma nadzora in na splošno iz ideje, da spletne družbene prostore nadzirajo podjetja, ki jih zanima dobiček in ki uporabnike spreminjajo v lutke, ki jih je treba ves čas spremljati in bombardirati z oglasi. Mastodon iz očitnih razlogov izpodriva načela tradicionalnih družabnih platform: nima enega gospodarja in ni namenjen dobičku. Oglasov sploh ni: večina primerov se financira sama s pomočjo donacij članov. »Je etična alternativa tradicionalnim socialnim oblikam.«
Zato ni čudno, da je več sto tisoč ljudi Mastodon prepoznalo kot najboljšo alternativo Twitterju. V zadnjih dneh je družbeno omrežje odprlo vrata milijonu novih uporabnikov, tako da je skupna baza uporabnikov znašala 1,6 milijona računov. »Trikrat več uporabnikov kot pred dvema tednoma,« je dejal ustanovitelj. Tudi zato je Rochko priznal, da je moral delati po 14 ur na dan, da je lahko obvladoval nenaden promet novih uporabnikov.
Kljub uspehu v zadnjih dneh je to še vedno zelo nišno družbeno omrežje, ki verjetno ne bo doseglo ravni platform, kot so Twitter, Instagram in Facebook. Poleg tega je prav zaradi načina delovanja in decentralizirane strukture zagotovo manj intuitivno družbeno omrežje kot druga, zato bi se lahko izkazalo za težavno ali nezanimivo za širšo javnost.
Deluje podobno kot Twitter
Mastodon deluje zelo podobno kot Twitter. Objave se ne imenujejo tviti, temveč tooti, in v njih lahko pustite všečke in komentarje ali delite toot, ki vam je bil všeč. Na voljo so tudi hashtagi, s katerimi lahko prepoznate toote o določenih temah, prav tako pa je mogoče prilagoditi filtre, tako da se odločite, ali želite prikazati samo toote iz domačega primera ali tudi toote, objavljene drugje.
Več strežnikov
Dejstvo, da je Mastodon porazdeljen in gostuje na različnih strežnikih – in ne v enem omrežju strežnikov, ki jih nadzoruje ena sama organizacija – ima tako prednosti kot slabosti, tudi pomembne. Vsekakor je na primer res, da je na ta način manjša verjetnost, da bo celotna platforma izklopljena, na primer zaradi okvare (kar se pogosto dogaja pri Instagramu in Twitterju). Hkrati pa se lahko zgodi, da strežnik izpade ali je celo uničen, pri čemer se izgubijo vsi podatki njegovih uporabnikov in jih ni mogoče na noben način obnoviti.