Estrada

Fenomenalni John Malkovich v oddaji Rdeče in črno

C.R.
2. 8. 2022, 15.30
Deli članek:

Gotovo je bila gledališko-glasbena predstava Glasbeni kritik, v kateri v vlogi vseh zlobnih glasbenih kritikov, ki so secirali velike mojstre klasične glasbe, nastopa John Malkovich, eden od vrhuncev letošnjega Ljubljana Festivala.

Ven Jemeršič
John Malkovich

V polurnem intervjuju v oddaji Rdeče in črno na digitalni televiziji M soseska ga je Vesna Milek spraševala o kritiki takrat in zdaj, v času družbenih omrežij, o tem, ali raziskuje svoje hrvaške korenine (Malkovichev stari oče prihaja iz Ozalja blizu slovenske meje), o posledicah pandemije, Združenih državah Amerike, pa tudi o njegovi vlogi vikonta Valmonta v filmu Nevarna razmerja, ki je bila zanj usodna.

John Malkovich je ustvaril niz najbolj neobičajnih filmskih likov v zgodovini filma: morilce in čudake, obstrance in kralje, zapeljivce in papeže. Prejel je številne nagrade, bil dvakrat nominiran za oskarja, prvič za vlogo slepega Willa v drami s Sally Field Prostori v srcu; nastopil je v filmskih klasikah, kot so Bertoluccijev Čaj v Sahari, v Spielbergovem Cesarstvu sonca, v trilerju Na ognjeni črti s Clintom Eastwoodom, v drami o apartheidu Ljudje in miši, v filmih Sramota in Portret gospe z Nicole Kidman, z bratoma Coen je sodeloval v Preberi in zažgi; za mnoge je bil nepozaben v Jonzejevi satirični mojstrovini Biti John Malkovich, v kateri smo lahko vstopili v njegovo glavo. Nazadnje smo si ga lahko ogledali v Sorrentinovi seriji Novi papež, nadaljevanju Mladega papeža, v kateri se z Judom Lawom potegujeta za oblast nad svetim sedežem; privoščil si je tudi vstop v znanstvenofantastično Netflixovo komedijo Space Force. Hkrati velja za renesančno osebnost Hollywooda, oblikuje svojo lastno znamko oblačil, goji in obdeluje svojo trto ter prideluje lastno vino, veze (z vezenjem naj bi spravljal ob živce Bertoluccija), aranžira cvetje, režira gledališke predstave in ustvarja hibridne glasbeno-gledališke projekte. Z enim od njih, Glasbeni kritik, se je predstavil na Ljubljana Festivalu in vstopil v vlogo vseh kritikov, ki so raztrgali dela velikih glasbenih mojstrov, kot so Bach, Beethoven, Debussy, Schumann in drugi.

M Soseska
Vesna Milek je imela pripravljenih 30 vprašanj, a se je vse obrnilo v drugo smer ...

Vsi so utihnili ... 

»Ko je v beli srajci in hlačah smetanaste barve vstopil na snemanje v hotelu Sheraton, je vsa ekipa z režiserjem Venom Jemeršičem na čelu popolnoma utihnila. Lahko bi slišal šivanko, ki bi padla na tla. Nobene sproščujoče besede, nobenega dovtipa; ko ga je producent Milan Gregorn pripeljal na prizorišče, je sedel in stoično opazoval, kako mu je tonski mojster DJ Pjer nameščal mikrofon, in z nenavadnim mirom, kot da ni s tega sveta, čakal, da začnemo,« pripoveduje Vesna Milek. Kot pravi, je imela pripravljenih vsaj trideset vprašanj, a ker Malkovich odgovarja počasi in poglobljeno, je morala pozabiti na priprave in se predvsem odzivati na njegove odgovore, v katerih je vsaj deloma nakazal, kako občuti duha časa, kako je preživel pandemijo in zakaj po njegovem mnenju Združene države Amerike že dolgo niso več »združene«.  

Korenine blizu Slovenije 

Na vprašanje, kako pomembno je zanj, da razišče svoje korenine, svoje prednike, je dejal, da v času, ko je odraščal (v Bentonu v ameriški zvezni državi Illinois), ni bilo tako pomembno, od kod prihajaš.

»Večina starih staršev otrok, s katerimi se je igral, ni znala angleško. Ker so bili priseljenci iz Hrvaške, Čehoslovaške, Slovenije, Poljske ali Sicilije ... Tisti, ki so takrat zapustili svoje dežele, se očitno niti niso ukvarjali s tem, da bi se njihovi otroci naučili maternega jezika,« je povedal. »Moj stari oče je prišel iz Hrvaške, ko je bil zelo mlad, moj oče se je že rodil v Ameriki, hkrati pa sem tudi sam preživel pol svojega življenja izven ZDA.« S tem je imel v mislih med drugim tudi posestvo v južnem delu Francije, kjer prideluje svojo znamko vina.

O ZDA ...  

So Združene države Amerike sploh še združene, ga je vprašala Vesna Milek, in s tem želela zaobjeti vse, kar se v Ameriki dogaja danes. »Odgovor je ne,« je odvrnil. »In najbrž niso združene že zelo zelo dolgo časa. Zdaj sem star, a spomnim se obdobja, ko smo imeli občutek, da zares živimo v Združenih državah. Čeprav ... to bi bile lahko tudi otroške sanje. Ali samo iluzija.«

Ven Jemeršič
Nisem ravno oseba, ki bi se ukvarjala z družbenimi omrežji ...

Gledališki kritik 

Govorila sta o tem, kaj lahko izvemo o gledališki kritiki iz njegove predstave Gledališki kritik, kakšna je razlika med kritiko velikih glasbenih mojstrov 18., 19. stoletja in kritiko na družbenih omrežjih,  ki se hitro spremeni v internetno sramotenje, mobing, spletni linč.

»Nisem ravno oseba, ki bi se ukvarjala z družbenimi omrežji,« je odgovoril legendarni zvezdnik. »Če si javna osebnost, nisi preveč pameten, če ne razumeš, da bo vedno skoraj enako število tistih,  ki te bo preziralo, kot tistih, ki te bodo morda imeli radi ali mislili, da si talentiran. Tako pač je. Sam sebe postaviš v javni prostor, nihče te ni prisilil, da to narediš,« je dodal. S tem se je torej treba soočiti.  

»V predstavi vidimo, da so tudi velike mojstre, ki so bili stokrat bolj nadarjeni kot jaz ali marsikateri drug umetnik zdaj, takrat nekateri kritiki absolutno  zmasakrirali, raztrgali.«

Sicer razume pomen in vlogo kritike, a ne spada med tiste ljudi, ki bi se ukvarjali z nenadarjenostjo nekoga in »bi ga zato obsodili na smrt«.

Nevarna razmerja

Govorila sta tudi o njegovi kultni vlogi zapeljivega vikonta Valmonta v Nevarnih razmerjih, ki ga je zelo zaznamovala. Kljub takratnim ostrim kritikam, da ni primeren za lik arhetipskega zapeljivca Valmonta, je ustvaril kompleksno nepozabno vlogo, in za mnoge generacije postal utelešenje lika iz Laclosovega romana.  Na vprašanje, ali verjame, da kamera res lahko razkrije vse, tudi resnično strast med igralcema, ki v filmu igrata ljubimca (s tem je Vesna Milek želela namigniti na ljubezensko razmerje med njim in Michelle Pfeiffer med snemanjem filma Nevarna razmerja, ki je filmu, kot je dejal režiser Stephen Frears, dalo dodatno dimenzijo), je Malkovich povedal, da so ga vedno učili, da pred kamero ne moreš ničesar skriti, da kamera ne laže. A sam se je v dolgoletni karieri prepričal prav o nasprotnem. Sploh v projektu s fotografom Sandrom Millerjem, v katerem je Malkovich vstopil v vse ikonične fotografije in nadomestil Marilyn Monroe, Micka Jaggerja, Hemingwaya. »Številni ljudje niso zaznali razlike med mano in takrat devetnajstletnim Jaggerjem. Kamera torej laže,« je prepričan.

Mediaspeed
John v predstavi Gledališki kritik


»Vzgojen sem bil tako, da se nikoli nisem obremenjeval z mnenji drugih«, je med drugim rekel igralec. »Nikoli se ne obremenjujem s stvarmi, na katere ne morem vplivati.«


 Intervju si lahko že ogledate: Obiščite www.msoseska.tv.