Gianni Rijavec, ki ga letos čaka okrogla obletnica, je legenda. Kot njegova Mateja! Kakopak govorimo o uspešnici Lep pozdrav, ciao Mateja, ki je pred leti obnorela Slovenijo. Kdo je to dekle, kako je nastala mega uspešnica, ki je prav te dni dobila novo preobleko, ter še o marsičem, pa v prijetnem pogovoru s primorskim glasbenim mojstrom.
Valentinovo je praznik zaljubljencev. Kako zaljubljen je Gianni Rijavec?
Zaljubljen, seveda, močno, vsak dan in ne samo na valentinovo. Tu je moja Patricija in ljubezen ji izkazujem vsak dan.
Pa vendarle je tu še ena ženska, ki sliši na ime Mateja. Kaj pa o tem pravi Patricija?
Mateja je protagonistka ene izmed mojih največjih uspešnic. Patricija pesem dobro pozna in ji je zelo všeč.
Če za hip ostaneva pri pojoči Mateji ... ta je luč sveta zagledala pred 35 leti. Kako in kdaj je sploh nastala?
Mateja je nastala v času študentskih let in zgodba je resnična. Opazoval sem namreč dogajanje okrog Mateje, ki je bila punca mojega znanca. Zagledala se je v temnopoltega študenta in se vanj noro zatreskala. Povedati moram, da so bili v tistem času temnopolti študenti zelo »in«. Med dekleti so krožile različne govorice, zakaj je bilo tako. (smeh) Skratka, kar nekaj deklet, ki sem jih poznal, so si za partnerja izbrale temnopolte študente ali, kot smo jim popularno pravili, »zamorce«. Opazoval sem torej štorijo okrog Mateje in napisal pesem, ki je takoj postala priljubljena med študenti, ko pa se je pojavila na festivalu Pop delavnica, je obnorela Slovenijo.
Zdi se, da se je to dekle še kako usidralo v srce, saj je skladba dobila novo preobleklo. Sliši se, kot da bi »mutiral virus«?
Pesem se je usidrala v srca poslušalcev kot virus. Na mojih koncertih, ki jih imam z godalnim kvartetom in tudi sicer, moram na koncu vedno dodati nekaj svojih uspešnic. To dobesedno zahtevajo poslušalci, obiskovalci koncertov. Brez Mateje, Špele in Nancy iz Ljubljane ni koncerta. Odločil sem se torej, da pesem, ki prihaja na radijske postaje prav na valentinovo, posnamem na novo, in sicer v mojem novem glasbenem pop-simfo stilu. Prihaja torej kot star virus, ki je na novo mutiral, zanj ni zdravila in je zelo kužen. Za spremembo je pozitiven, prinaša pozitivno energijo, pozitivne vibracije.
Bo še katera druga vaša skladba zaživela v novi podobi, sploh ker je teh legendarnih uspešnic res veliko?!
Pravilna ugotovitev! Zagotovo bosta to še Špela in Nancy iz Ljubljane. To sta tudi dve veliki uspešnici. Slovenija potrebuje uspešnice, tudi to je razlog, da se obudijo stare.
Ko že govoriva o melodijah, ne moreva mimo letošnjega Sanrema, ki je prinesel same lepe kancone. Kaj za vraga razmišljamo Slovenci, da česa podobnega nimamo pri nas?
Sanremo e' Sanremo (Sanremo je Sanremo)! To je drug svet, druga zgodba, vse je drugo. Zakaj? Italijani cenijo in spoštujejo svoje. Zanje je Sanremo in še marsikaj drugega sveto. Bistvo vsega je v nacionalnem ponosu! Pri njih je tako kot tudi pri drugih velikih narodih pomembna tradicija! Tradicija dela blagovne znamke in Sanremo je blagovna znamka. Prvič, voditelj je kredibilen, je legenda. Napoveduje z vsem žarom in napove nastopajoče tako, da jih povzdigne v zvezde (piu grande, piu famoso ...). Skoraj v vsakem stavku je »nostra Italia«. Drugič, med nastopajočimi so tudi legende. Samo poglejte letos ... Gianni Morandi, Massimo Ranieri, Iva Zanicchi, kot gostja Laura Pausini, pa Jovanotti in še bi lahko našteval. Lani Ricchi e poveri, pred časom Eros Ramazzotti.
Takšna imena dvignejo festival in tudi manj znane v nebo, posledično tudi skladbe, ki pa imajo za spremembo od naših razpoznavno melodijo! Kaj pa pri nas? EMO vodijo ljudje, ki so pravkar stopili na glasbeno sceno, ki niso prepoznavni, ki jih ljudje (razen morda nekaj najstnic) sploh ne poznajo. Nastopajoče napovedujejo tako, da bog pomagaj, vse je hladno. Voditelji hočejo delati sami iz sebe zvezde, se hočejo povzdigniti, pa jim to ne pomaga, ker to preprosto niso. Vsi vezni teksti so naučeni na pamet. Amadeus in tudi drugi voditelji v Italiji napovedujejo spontano, brez vnaprej napisanega besedila. Zakaj? Ker so legende s kilometrino, čar je v spontanosti. Na EMI nastopajo bolj ali manj nepoznana imena! Kje so Oto Pestner, Helena Blagne, Pepel in kri, Hazard, Pop design in drugi, ki so zapeli največje slovenske uspešnice. Ah, kaj bi govoril, vse je narobe, nujne so spremembe, nujne!
»EMO vodijo ljudje, ki so ravnokar stopili na glasbeno sceno, ki niso prepoznavni, ki jih ljudje (razen morda nekaj najstnic) sploh ne poznajo.«
Slovenija potrebuje uspešnice, tudi to je razlog, da se obudijo stare.«
Veliko slovenskih glasbenih ustvarjalcev se spogleduje s svetovnimi trendi. Se tudi vi, ko ustvarjate nove pesmi?
Produkcijsko so vse pesmi narejene s sodobnimi zvoki, v zadnjem času dodajam tudi simfo zvok z godalnim kvartetom in tukaj je moj klavir, brez njega ne gre. Melodijo pa poskušam ohraniti našo, slovensko. Želim, da ima pesem zapomljivo melodijo. Le to nas bo ohranilo. Ne dovolim, da me kakšen trend zapelje, jaz sem jaz in se ne premaknem. Moderno in trendi je lahko vse, če je tvoje, iskreno, če tisto, kar delaš, tudi čutiš. Tako kot sem že rekel, Slovenija ima deficit pop uspešnic ali pop hitov. Po letu 1990 je to šlo rapidno navzdol. Zakaj je tako, je stvar dolge in poglobljene debate.
Kaj mora po vašem mnenju imeti pesem, da se publiki zasidra v srca? Obstajajo kakšna pravila?
Pravil seveda ni, je pa dejstvo, da mora imeti pesem zapomljiv refren, da si ga ljudje lahko popevajo, žvižgajo. Pesmi so namenjene ljudem tako kot knjiga. Če je nihče ne bere, potem je knjiga sama sebi namen.
Zakaj se novodobne pesmi nikakor ne uveljavijo? Kje je po vašem mnenju vzrok?
Moj odgovor je jasen – ni zapomljivih refrenov. Zakaj? Ker jih glasbeniki več ne ustvarjajo. Zakaj? Ker glasbeni uredniki, predvsem na nacionalnem radiu, kjer bi morali predvajati raznovrstno glasbo, takih pesmi (z zapomljivim refrenom, namreč) ne predvajajo. Poglejte mojo Matejo, ki je bila hit Vala 202 ... mislite, da jo bo Val 202 zdaj predvajal? Seveda ne! Nacionalni radio in televizija sta tista, ki bi morala za to skrbeti. Na odgovornih mestih bi morali biti ljudje, ki čutijo Slovenijo in slovenstvo. Če se vrnem na Italijo in Sanremo, tam to delajo ljudje, ki nosijo Italijo v srcu, tako je to in zato je Sanremo e' Sanremo (Sanremo je Sanremo).
Kaj vse nam še pripravljate to leto?
Najprej so tu seveda moji koncerti, za katere upam, da bodo. Upam, da se bo virus umiril in epidemije ali pandemije ne bo več ali pa bo vsaj v zmanjšani meri. Poleg tega pripravljam dve veliki stvari, o katerih pa je zdaj prezgodaj govoriti. In tukaj je še moja TV-oddaja Na kavi z Giannijem, ki gre dalje! Karavana gre naprej, aja, pa Mednarodna mirovniška fundacija Beli golob, tudi to gre dalje ...