Uradniki so več mesecev opozarjali na energetsko krizo to zimo, saj je Rusija – nekoč največja dobaviteljica zemeljskega plina v regiji – prekinila dobavo kot maščevanje za sankcije, ki jih je uvedla Evropa zaradi njene invazije na Ukrajino.
Zdaj so skladišča plina v Evropski uniji skoraj polna, tankerji z utekočinjenim zemeljskim plinom (LNG) stojijo v vrstah v pristaniščih in ne morejo raztovoriti svojega tovora, cene pa padajo.
Zakaj so cene padle pod nič?
Referenčna cena za prihodnje dobave evropskega zemeljskega plina se je od prejšnjega četrtka znižala za 20 % oziroma za več kot 70 %, odkar je konec avgusta dosegla rekordno vrednost. V ponedeljek so nizozemske trenutne cene plina za enourno dostavo, ki odražajo razmere na evropskem trgu v realnem času, po podatkih Intercontinental Exchange padle pod 0 evrov.
"Cene so postale negativne zaradi prevelike ponudbe omrežja," je dejal Tomas Marzec-Manser, vodja plinske analitike pri Commodity Intelligence Services (ICIS).
Presenetljiv razplet dogodkov, krivo je - toplo vreme
To je izjemno presenetljiv razvoj dogodkov za Evropo, kjer je v zadnjem letu gospodinjstva in podjetja prizadela neverjetna rast cen enega najpomembnejših virov energije.
Massimo Di Odoardo, podpredsednik raziskav plina in utekočinjenega zemeljskega plina pri Wood Mackenzie, pravi, da je za dramatično spremembo v veliki meri odgovorno nenavadno toplo vreme. "V državah, kot so Italija, Španija in Francija, so temperature in poraba plina bližje ravnem avgusta in začetka septembra. Celo v nordijskih državah, Veliki Britaniji in Nemčiji je poraba precej pod povprečjem za ta letni čas," je za CNN Business povedal Di Odoardo.
Evropska unija je prav tako zgradila znatne blažilnike pred kakršnimi koli nadaljnjimi motnjami v oskrbi s polnjenjem skladišč plina do največje zmogljivosti. Skladišča so zdaj polna skoraj 94 %, kar je precej nad ciljem 80 %, ki ga morajo države EU doseči do novembra.
"Izjemno visoka raven"
"To je izjemno visoka raven," je dejal Di Odoardo in opozoril, da so največje ravni shranjevanja v zadnjih petih letih v povprečju znašale 87 % zmogljivosti.
Evropska prizadevanja, da bi zagotovili čim več goriva pred zimo, so povzročila kopičenje tankerjev za UZP (tanker na utekočinjen zemeljski plin) v evropskih pristaniščih, kar je še poslabšalo pomanjkanje uvoznih terminalov za UZP. EU je povečala uvoz UZP iz ZDA in Katarja, medtem ko je uvoz zemeljskega plina iz Rusije padel.
Felix Booth, vodja oddelka za utekočinjeni zemeljski plin pri podatkovnem podjetju Vortex, je za CNN povedal, da kar 35 ladij plava v bližini ali pluje zelo počasi do pristanišč v severozahodni Evropi in na Iberskem polotoku zaradi pomanjkanja skladiščnih zmogljivosti.
Verjetno bo trajalo še en mesec, da bodo te ladje našle skladišče za svoj tovor. Skupaj prevažajo LNG (utekočinjen zemeljski plin) v vrednosti približno dve milijardi dolarjev.
Decembra in januarja se lahko cene dvignejo
Kljub nedavnemu padcu terminskih cen zemeljskega plina na okoli 100 evrov na megavatno uro evropske cene ostajajo za 126 % višje, kot so bile oktobra lani, ko so se gospodarstva začela znova odpirati po omejitvah zaradi pandemije in je povpraševanje močno naraslo.
Cene bi lahko decembra in januarja znova poskočile, ko bo vreme hladnejše, zaradi česar bodo nekateri od teh tankerjev nekaj časa čakali na morju, preden bodo prišli v pristanišče za raztovarjanje.
In kljub dejstvu, da je delež Rusije v celotnem evropskem uvozu plina padel s 40 % na samo 9 %, bi se lahko evropska regija naslednje poletje znašla v težkem položaju, ko bo poskušala obnoviti svoje zaloge pred naslednjo zimo.
Cene naj bi do konca leta 2023 dosegle 150 evrov za megavatno uro, poudarja Bill Weatherburn, ekonomist pri Capital Economics. "Za polnjenje skladišča pred naslednjo zimo bo morala EU uvoziti še več utekočinjenega zemeljskega plina, saj je treba čez vse leto nadomestiti izgubljen ruski uvoz plina," je Weatherburn povedal za CNN.