Požrešnost

Božičkova tovarna: sužnji zavoljo zahodnjaškega kiča

M.V.
29. 12. 2017, 07.00
Deli članek:

Malokdo ve, da približno 300 kilometrov od Šanghaja stoji pravo božično mesto in da ima Božiček čisto zares svojo tovarno. Še več, v mestu Yiwu stoji 600 tovarn, ki pokrivajo 60 odstotkov povpraševanja po božičnih okraskih na Zahodu.

Arhiv časnika Novice Svet24
Delavci v tovarnah rokujejo z nevarnimi snovmi, a njihovo zdravje za lastnike ne predstavlja skrbi. Pred vrati čakajo številni, ki potrebujejo denar.

Za lastnike je to postala zgodba o uspehu, milijardni posel s cenenimi okraski. 

Božič v gospodarsko razvitem delu sveta že dolgo ni več verski in družinski praznik, temveč razuzdan potrošniški karneval, ki prinaša ogromne dobičke, poveljuje pa mu dobri mož Božiček. Bradati mož v rdeči opravi v krščanstvu ni obstajal, pred leti si ga je izmislila korporacija Coca-Cola. In prav primer božičnega mesta Yiwu razkriva, kako dolgi in ostri so kremplji velikih korporacij ter kako naše fantazije hranijo orjaško mašinerijo izkoriščanja delovne sile in surovin. V prazničnem mestu ni namreč nič prazničnega.

Ne poznajo božiča

Ne prebivalci Yiwuja ne delavci v tovarnah večinoma ne vedo, kaj je božič. Praznične okraske izdeluje armada priseljencev z oddaljenih ruralnih območij. Ti delavci so izpostavljeni nenehnemu pritisku vse bolj razširjenega proizvodnega procesa in nadrejenih. Pogonska kolesa se dostikrat ne ustavijo niti ob nedeljah in zaposleni za trakom preživijo več kot 12 ur dnevno za plače, ki ne presegajo 300 evrov. Ob tem je delo tudi nevarno, saj proletarci in prekarci rokujejo z materiali, ki škodujejo njihovemu zdravju. Vseeno pa veliko delavcev začuda (?) pravi, da s svojim delovnim mestom niso nezadovoljni. 

Arhiv časnika Novice Svet24
V proizvodnjah delajo tudi otroci.

Poslovni potencial

Tudi lastniki podjetij pred dvajsetimi leti niso vedeli veliko o božiču in decembrskem prazničnem vzdušju, dokler niso v tem prepoznali zelo lepe poslovne priložnosti. Takrat so se odločili na noge postaviti visoke dimnike in zagnati proizvodne trakove. Za lastnike je to postala zgodba o uspehu, milijardni posel s cenenimi okraski. Podjetja sicer razkrivajo, da povpraševanje ne prihaja samo iz zahodne Evrope in Združenih držav, pač pa tudi, presenetljivo, z Bližnjega vzhoda in iz afriških držav. Tja z velikimi tovornimi ladjami odpošljejo ogromno barvnih in svetlečih božičnih kroglic, drugih obeskov, umetnih jelk in Božičkovih kostumov. Proizvodne mišice se najbolj napnejo v septembru in oktobru, ko v Evropo in ZDA odpošljejo največji del prodajne zaloge za police trgovin na Zahodu. V mestu Yiwu so trgovine z božičnim kičem odprte vse leto. Kjer imajo božič vsak dan, ga nikoli ni.