V Novi Gorici in njenem primestju, od Kromberka do Rožne Doline, je novogoriška občina prva postajališča s 26 navadnimi in 11 električnimi kolesi za izposojo postavila spomladi 2021, sistem pa je nadgradila lanskega decembra, ko se je obstoječim pridružilo še 30 električnih in 22 navadnih koles ter tandem in tovorno kolo na 13 novih postajališčih. Ker so izposojo razširili še v Šempeter in tudi v sosednjo Gorico, je zdaj meščanom in obiskovalcem za izposojo na voljo skupno 91 koles na 20 postajah.
Uporabniki so storitev dobro sprejeli, so povedali v Nomagu, ki je postavil sistem in ga upravlja. Aktivnih uporabnikov je več kot dva tisoč in jih je vse več. »Kaže se tudi zelo dober vzorec poti zjutraj in popoldne v prometnih konicah. To je dobra alternativa, saj pomeni, da gredo ljudje na delo raje s kolesom kot z avtom,« je pred časom pojasnil vodja razvoja mikromobilnosti pri Nomagu Peter Žnidaršič. Da se zadeva prijemlje in da je storitev več kot dobrodošla, pritrjujejo tudi na novogoriški občini.
»Vsi zavedamo, da je pomembno, da ima mestna občina sistem izposoje mestnih koles. Z njim želi zagotoviti pogoje za udobno in privlačno kolesarjenje ter povečati delež kolesarjenja pri opravljanju vsakodnevnih poti oziroma preusmeriti vsaj del uporabnikov avtomobilov na bolj trajnostno obliko mobilnosti,« potrjuje vodja oddelka za gospodarstvo in gospodarske javne službe Martina Remec Pečenko in dodaja: »To je eden od ciljev mestne občine na področju trajnostne mobilnosti, obenem pa želimo, da je povezljiv čezmejno. Cilj je tudi, da se poveča število koles in postaj v Šempetru ter Gorici.« Po novem ga bo upravljala javna institucija, ker ga širijo čez meje občine, so se odločili za EZTS GO, ki naj bi mu podelili koncesijo.
Stroški bistveno višji od prihodkov
Čeprav se število uporabnikov veča, ni posebno presenečenje, da so stroški, vsaj za zdaj, višji od prihodkov. »Izkušnje iz poskusnega obratovanja kažejo, da prihodki ne pokrijejo stroškov upravljanja in vzdrževanja. Razliko bo treba doplačevati iz proračuna,« pritrjuje Martina Remec Pečenko. Od avgusta 2021 do letošnjega februarja je bilo prihodkov za približno 14 tisoč evrov, stroškov pa 85 tisoč evrov. Ker je bilo sprva manj koles, se utegne razkorak še povečevati.
Na to denimo opozarja svetnica SDS Elena Zavadlav Ušaj: »Razkorak med prihodki in stroški je prevelik, da bi ga nosila sama mestna občina.« To skrbi tudi Otona Mozetiča (ZZP): »Ne moremo v nedogled obremenjevati proračuna, že z brezplačnim avtobusom ga. Na koncu bo vse plačala novogoriška občina. Ne dovolj dorečen sistem brez natančnih izračunov ne bo funkcioniral.« Nista pa proti sistemu izposoje.
Gabrijel Fišer (Goriška.si) je opozoril, da tudi mestni avtobus prinaša izgubo, a ga je treba imeti. Meni pa, da bi ga morali bolj promovirati, da bi se povečalo število uporabnikov. »Da bodo z njim stroški, je bilo znano. Projekt poteka tri leta, število postaj in koles se dopolnjuje. Strinjam se s pomisleki glede stroškov in prihodkov, a sem prepričan, da se izplača vztrajati, sistem razviti in tudi z ozaveščanjem ter promocijo spodbuditi ljudi, da bodo kolesa bolj uporabljali,« pritrjuje župan Samo Turel.