Na okrogli mizi o zaposlovanju v turizmu, ki jo je v okviru Kariernega sejma pripravil študentski svet Turistice, Fakultete za turistične študije iz Portoroža, so gostje izmenjali poglede o tem, s čim lahko delodajalci pritegnejo kreativne in inovativne zaposlene, in o tem, kaj bi zaposlene, zlasti mlade, zadržalo v tej panogi.
Če v nekaterih podjetjih še vedno ne vedo, ali bodo za letošnjo turistično sezono imeli dovolj zaposlenih, sploh pa z dovolj kakovostnim znanjem, Postojnske jame ni med njimi. »Kadrovska stiska? Če bi se šele zdaj o tem začeli pogovarjati, bi lahko le krpali luknje. A vemo, kako pomembni so kakovostni zaposleni, vlagamo v odnose, in tako v to sezono po kadrovski plati stopamo zelo pripravljeni. Turizem je okreval, velikonočni prazniki se za nas kažejo kot zelo obetavni, očitno lahko pričakujemo tudi zelo dobro sezono. Prav zato je tako pomembno, da smo kadrovsko okrepljeni in pripravljeni,« pravi Kaja Batagelj, vodja pravne službe iz družbe Postojnska jama.
Delo v turizmu postaja zanimivejše
»Mit, da je delo v turizmu slabo plačano, ne drži več. Plače so se po covidu popravile, tudi regres je višji, pri nas smo uvedli tudi mesečne stimulacije – za tiste, ki pokažejo še nekaj več,« pojasnjuje Alen Miloševič, izvršni direktor resorta Bernardin, ki spada po okrilje družbe Sava turizem. V času covida so tudi s pomočjo vladnih ukrepov uspeli zadržati večino svojega kadra, zdaj pa se pri njih zaposluje vse več mladih. »Trudimo se za dobro delovno okolje, za spodbudno klimo, za nagrajevanje. Očitno je delo v turizmu postalo zanimivo. Edino pri iskanju kuharjev in natakarjev imamo še vedno nekaj težav, a ne tako velikih kot v preteklosti,« ocenjuje Miloševič.
Zaposleni morajo biti na prvem mestu
S tem se je strinjal tudi Fedja Pobegajlo, direktor Turistično-gostinske zbornice: »Kadrovska stiska po covidu ni več tako huda, saj se stvari glede kadrov in plačila izboljšujejo. Nekateri delavci se zdaj iz drugih panog vračajo v turizem.«
Podobno opaža Igor Novel, višji predavatelj na Turistici: »Covid je bil pomemben mejnik, zdaj delodajalci bolje skrbijo za zaposlene. Postaviti jih morajo na prvo mesto. Če jih ne bodo, jim bodo zbežali drugam, tja, kjer jih bodo bolj cenili.« Novel poudarja, da se morajo vsi delodajalci v turizmu prilagoditi. »Naj se zgledujejo po tistih trgovcih, ki delavcem ponujajo šesturni delovnik, plačilo pa je enako kot za osem ur. V turizmu, kjer kadra primanjkuje, so zaposleni ponekod dvojno obremenjeni: delodajalec jih ne postavlja v ospredje, na prvo mesto, morajo pa mu biti tako rekoč vedno na voljo.« Vseeno pa je očitno, da se premiki pri delodajalcih dogajajo, saj se vse bolj zavedajo vrzeli med ponudbo in povpraševanjem. Na Turistici lahko študentom omogočijo strokovno prakso na 200 delovnih mestih pri različnih delodajalcih, njihovih študentov pa je samo 120.
Novel poudarja veliko razliko med zaposlenimi v turizmu danes in včasih. Redna zaposlitev pri današnjih mladih ni več najpomembnejša, zanje je pomembno, da jih delodajalci postavljajo pred nove izzive. Seveda pa jim morajo ponuditi spodbudno plačilo in tudi dodatno izobraževanje, saj znanje s fakultet še zdaleč ni dovolj.
Snubijo študente
Na Turistici so se na stojnicah predstavili tudi nekateri delodajalci iz turističnega panoge, od turističnih združenj do hotelov in agencij. »Iščemo kuharje in natakarje za turistično-gostinski del, za kobilarniški del pa tudi jahače, konjarje in podobno. Pri naši stojnici se je oglasilo kar nekaj študentov, z enim izmed njih smo se dogovorili za prakso – v marketingu,« je povedala Kristina, ki je skrbela za stojnico Kobilarne Lipica.
»Študiram na Turistici in se zanimam za delo, ki bi vključevalo mojo ljubezen – fotografiranje,« je povedala Ekaterina, ki sicer prihaja iz Rusije. »Jaz pa se ukvarjam z videom, morda bi moje znanje prišlo prav pri promocijah,« je dodala njena sošolka in rojakinja Elisa.
»Rada bi delala v turistični agenciji ali kaj podobnega. Le da ni dvoizmensko delo ali delo med prazniki, saj to ne bi šlo – imam majhnega otroka,« je povedala Emilija.