Vozniško dovoljenje se podaljšuje od 70. leta dalje

Kakšna je starostna meja za varno vožnjo?

E. J.
25. 10. 2022, 08.52
Posodobljeno: 25. 10. 2022, 11.24
Deli članek:

Ob dveh nedavnih nesrečah, ko je 86-letni voznik obrnil avtomobil na avtocesti in zapeljal v nasprotno smer ter čelno trčil in povzročil smrtne žrtve in poškodbe udeležencev ter drugi, ko je 87-letni voznik zapeljal med ljudi na ljubljanskem Rudniku in poškodoval dve osebi so se začela porajati vprašanja, kakšna je starostna meja za varno vožnjo?

Svet24
Nesreča na ljubljanski obvoznici, ki se je zgodila v nedeljo, ko je 86-letni voznik pripeljal po obvoznici iz smeri Zadobrove proti Zaloški cesti. Med izvozom in uvozom na Zaloško cesto je ustavil na odstavnem pasu, nato pa polkrožno obrnil in zapeljal v nasprotno smer po prehitevalnem pasu ter čelno trčil v vozilo, ki je pripeljalo nasproti.

Osebi, ki je pred leti opravila vozniški izpit, pri starosti 20 let, je bilo le to izdano za 60 let. Taka oseba lahko torej sede za volan kadar koli do svojega 80 rojstnega dne - razen, če bo sama odločila, da ni več primerna voznica, pišejo na portalu Moja leta. Pogovarjali so tudi z mag. Andrejem Justinekom, področnim sekretarjem iz Javne agencije Republike Slovenije za varnost prometa, ki je pojasnil, da o tem, ali je voznik sploh še zmožen za vožnjo motornega vozila, odločajo pristojni zdravniki. Z Javne agencije RS za varnost prometa so nam na vprašanje, pod katerimi pogoji lahko dobijo starostniki vozniško dovoljenje in ga podaljšajo, odgovorili: "Zakon o voznikih, ki ureja veljavnost in podaljšanje vozniških dovoljenj, zgornje starostne meje za izdajo in podaljšanje vozniškega dovoljenja ne predpisuje, vendar morajo vozniki dokazati, da so še sposobni za varno vožnjo. Do leta 2011 je zakonodaja omogočala samodejno podaljšanje veljavnosti vozniškega dovoljenja do 80. leta starosti. Novela je tedaj določila, da se voznikom, ki so dopolnili 70 let, veljavnost vozniških dovoljenj podaljša za pet let, vendar morajo predložiti zdravniška potrdila, da so telesno in duševno zmožni za vožnjo osebnega avtomobila."

Razveljavitev vozniškega dovoljenja ni enostavna, saj je možna šele takrat, ko voznik stori hujši prekršek oziroma več hujših prekrškov in šele takrat imajo pristojni možnost, da za nekoga predlagajo kontrolni pregled.

Twitter/az
Nesreča pri E. Leclercu v ljubljanskem Rudniku se je zgodila v ponedeljek, ko je 87-letni voznik zapeljal na teraso gostinskega lokala in poškodoval dve osebi. Do incidenta naj bi prišlo zaradi nenadnega poslabšanja njegovega zdravstvenega stanja.
Dodaja še, da ni le starost sama po sebi tista, ki predstavlja večje tveganje za prometno nesrečo, temveč gre za vpliv funkcionalne oviranosti, povezane z zdravstvenim stanjem posameznika ali zdravil, ki jih starejši uživajo. Ob tem pa je navedel še zanimivo dejstvo: v začetku 30. let sedanjega stoletja bo ena četrtina voznikov starejša od 65 let.

Študija združenja AAA

Kako torej ohranjati zmožnost, da starejši lahko varno vozijo in ostajajo mobilni? Portal moja leta ob tem navaja študijo združenja AAA  (American Automobile Association, Inc.), v kateri so ocenili, ali lahko krajše usposabljanje starejših voznikov izboljša njihove vozniške sposobnosti. Vozniki so bili deležni dveh predavanj, kjer so osvežili pravila v cestnem prometu in obravnavali tipične težave, s katerimi se soočajo starejši vozniki ter se podali na praktično vožnjo za dve uri. Raziskava je potrdila, da lahko s pomočjo dodatnega usposabljanja starejši vozniki dlje časa varno vozijo in ohranijo mobilnost tudi zunaj lastnega bivanjskega okoliša.

Svet24
V nedeljski nesreči je 86-letni voznik je na kraju umrl, prav tako je umrla 62- letna potnica v udeleženem vozilu, ostali so bili huje in lažje poškodovani.
Z dodatnim izobraževanjem do lažje integracije v sodobni promet

Justinek tako poudarja, da posebnih starostnih omejitev zakonodaja nima, voznik je lahko voznik, dokler je varen voznik in tako vse temelji predvsem na odgovornosti voznika. Le na podlagi ugotovitev tega zdravstvenega pregleda lahko posledično starejši voznik izgubi pravico do vožnje. Dodaja še, da bi bilo diskriminalno, če bi po določenem številu let od izdaje vozniškega izpita tega osebi kar odvzeli in navedli razlog, da je star in zato nevaren voznik, temveč so izkušnje tiste, ki voznike naučijo biti varen voznik in da bi država tudi zaradi tega morala omogočiti dodatno izobraževanje, za lažjo integracijo v sodobni promet. S tem bi si vsak odgovoril na vprašanje ali je ali ni varen voznik, so še zapisali na portalu Moja leta.