Prvotni predlog, ki ga je podalo finančno ministrstvo, je predvideval stoodstotno oprostitev plačila trošarine za prvih pet mesecev, torej od 1. januarja do 31. maja, zadnji predlog predvideva 76-odstotno oprostitev. Ob tem je vlada potrdila predlog, da se odpravlja omejitev količine nabave goriva za kmetijstvo, kar pomeni, da bodo lahko kmetje gorivo porabili tudi za dvoriščno mehanizacijo (krmni voz), do zdaj je bila namreč količina goriva, za katero je bila kmetom vrnjena trošarina, omejena.
Kdo je upravičenem do davčno označenega - obarvanega - goriva?
Bencinskim servisom tudi naj ne bi bilo treba evidentirati količine nabave goriva posamezne kmetije, saj da bo nadzor omogočen ravno z obarvanostjo goriva, so pojasnili na finančnem ministrstvu. Upravičenec za nakup goriva za kmetijstvo bo še vedno tista kmetija, ki je imela v uporabi toliko kmetijskih in/ali gozdnih zemljišč, da letna normativna poraba goriva znaša vsaj 540 litrov za kmetijska in gozdna zemljišča oziroma vsaj 150 litrov za gozdna zemljišča. Kmet oziroma namestnik, član kmetije, ki je zabeležen v informacijskem sistemu, pa bo moral na bencinskem servisu pokazati enolično identifikacijsko oznako upravičenca ter osebni dokument. Na koliko bencinskih servisih bo obarvano gorivo za kmetijstvo dostopno, še ni znano. Po podatkih finančnega ministrstva prodajo davčno označenega (obarvanega) goriva že zdaj omogoča 262 bencinskih servisov. »Prav tako pričakujemo, podobno kot velja že danes v primeru večjih naročil kurilnega olja, da se tudi gorivo za kmetijstvo lahko dostavi na želeno lokacijo.«
Kakovost naj ne bi bila vprašljiva
Poglavitni strah kmetov pa je, da bo gorivo za kmetijstvo slabše kakovosti. Predsednik sindikata kmetov Anton Medved je med drugim izpostavil, da imajo novi traktorji nekaterih znamk zelo občutljive motorje in črpalke ter da se ob uporabi obarvanega goriva pojavljajo težave; kmetijska zbornica je zato že napovedala naročilo analiz goriva. Toda na finančnem ministrstvu mirijo: »V zadnjem predlogu novele Zakona o trošarinah je določeno, da je gorivo za kmetijstvo davčno označeno dizelsko gorivo, s čimer se zagotavlja, da je gorivo za kmetijstvo enak izdelek kot neoznačeno dizelsko gorivo za motorna vozila.« Tudi v Petrolu pravijo, da bo moralo gorivo za kmetijstvo v celoti izpolnjevati zahteve EU-standarda za dizelska goriva. »Ker tega produkta na slovenskem tržišču še ni, posledično tudi še niso v celoti določene vse okoliščine, ki se navezujejo na prodajo goriva, na primer pokritost tržišča in razpoložljivost na prodajnih mestih, dodatno aditiviranje in podobno,« so povedali pri Petrolu, kar pomeni, da je neznank glede izvedbe še veliko, časa pa ni na pretek. Do sprememb zakona se slovenski naftni trgovec ni želel opredeliti, glede na to, da novela zakona še ni sprejeta, a pravijo, da so izkušnje glede rabe in razpoložljivosti obarvanega goriva vsaj na hrvaškem tržišču dobre. »Kupcem to gorivo namreč že ves čas distribuiramo v okviru družbe Petrol.« Ob tem so poudarili, da na Hrvaškem obarvano gorivo uporabljajo tudi za ribištvo, ki predstavlja bistveno večji gospodarski segment kot v Sloveniji.
Kje po Evropi je gorivo za kmetijstvo označeno?
Trošarine so v celoti prihodek državnega proračuna. Letni obseg prihodkov iz tega naslova v letu 2021 znaša skoraj 2,8 % BDP (1,5 milijarde evrov oziroma 13,2 % vseh javnofinančnih prihodkov). Za leto 2020 je bilo upravičencem za gorivo kmetijske in gozdarske mehanizacije vrnjene za 19,7 milijona evrov trošarine. Gorivo za kmetijstvo je po podatkih finančnega ministrstva označeno v Belgiji, na Hrvaškem, Cipru in Danskem, v Estoniji, na Finskem, v Franciji, na Irskem, v Italiji, Latviji, Litvi, Luksemburgu, na Malti in Portugalskem ter v Španiji.