Maja je direktorica skupine Varis Sabina Sobočan prejela tudi nagrado za komunikacijsko odličnost menedžerjev primus. Sobočanova je bila letos izbrana med 21 voditeljic, ki jih je predsednik Francije Emmanuel Macron v okviru predsedovanja EU 8. marca povabil v Elizejsko palačo k podpisu deklaracije za uravnoteženost spolov. Je tudi članica SBC – Kluba slovenskih podjetnikov.
Dobra komunikacija je skupaj z medsebojnimi odnosi tudi pomemben dejavnik v poslovnem svetu. Se strinjate?
Nedvomno, in to velja od nekdaj. Res je, da je komunikacija v sodobnem, vse hitrejšem tempu dela in sprememb vse bolj poudarjena, zahteva več naše pozornosti. Uveljavlja se participativen, vključujoč način vodenja, podjetja izvajamo programe vključenosti in raznolikosti. Vse to je komunikacija. V Varisu smo vedno dajali velik poudarek komuniciranju, ne nazadnje smo že leta 2017 prejeli priznanje Vključi.Vse, ki ga podeljuje Združenje Manager. V času pandemije covida-19 pa smo se tega lotili še bolj načrtno, sistematično in profesionalizirali interno komuniciranje. Stalnica je postalo glasilo Varis novine, veliko smo delali za uveljavljanje naših petih vrednot in krepitev kulture »da se«.
Strokovno sodelujemo tudi v delovni skupini za trajnostno voditeljstvo Združenja Manager. Trajnostno voditeljstvo poleg sistemskega pristopa pomeni še dvoje: prehajanje »od jaz k mi« in omenjenemu vključujočemu vodenju ter zmožnosti grajenja odnosov – tako v podjetju kot z deležniki. Vse to potrjuje, kako pomembno je za podjetje in vodje razumeti ter obvladati komuniciranje in komunikacijske veščine.
Vodenje podjetja v družinski navezi pomeni tudi, da so vanj neobhodno vpleteni družinski odnosi. Razumevanje poslu koristi, nesoglasja škodijo. V podjetju Varis Lendava gre predvsem za odnos med očetom in hčerko. Ali se vam zdi, da ima ta kombinacija več možnosti za uspeh pri vodenju od drugih, na primer oče in sin ali mati in hči?
Težko bi to ocenjevala, vprašanje je tudi, ali obstajajo kakšne raziskave prav na to temo. Velja, kot smo se naučili ravno od ekipe EY, da imajo družinska podjetja enake izzive kot druga podjetja in poleg tega še izzive družinskih odnosov. To pa lahko potrdim. Ni vedno preprosto, prav nasprotno. Treba je manevrirati med vlogami v podjetju in pričakovanji, vezanimi na delo in rezultate, ter hkrati paziti na dragocena družinska razmerja. Mislim, da je vsakomur razumljivo, da gre pri tem za zahtevne procese in vsakodnevna preizkušanja. Potrebna je zrelost, vsekakor pa brez medsebojnega zaupanja in spoštovanja sodelovanje v družinskem podjetju ni mogoče. Po statistikah večina družinskih podjetij klecne prav v fazi prenosa vodenja na naslednjo generacijo.
Ob vaši izvorni družini imate tudi lastno. Še pred kratkim je prevladovalo mnenje, predvsem za ženske, da če želijo ustvariti kariero in prevzemati delo ter odgovornost na vodilnih mestih, je to veliko lažje, če nimajo lastne družine in so razbremenjene skrbi zanjo. Kakšna je vaša izkušnja?
Mislim, da je takšno gledanje, na srečo, če lahko tako rečem, preživeto. V poslovnem okolju se že dlje časa poudarja ravnovesje med delom in drugimi dejavnostmi in zagotovo je to bolj prava smer. Ko gledam okoli sebe – kolegice podjetnice, menedžerke ali tudi raziskovalke in znanstvenice, če grem zunaj podjetniškega okolja, imajo otroke. Da lahko delujejo, imajo praviloma vzpostavljen podporni sistem, delitev dela s partnerji in družinskimi člani. Nekatere pa nimajo otrok ali družin. In ne bi mogla reči, da so ene ali druge bolj uspešne. Razumevanje, da ambicije in predanost poklicu ne pomenijo izrivanja družinske sreče, se mi zdi neskončno pomembno. Ne le zaradi nas, ki zahtevnejše poklice že opravljamo, temveč tudi zaradi mlajših deklet, ki se o tem šele odločajo. Pomembno je njihovo zaupanje, da je mogoče oboje: poklicni uspeh in zdravo družinsko življenje. Seveda z veliko dogovarjanja in medsebojne podpore. Ni preprosto, a je mogoče, in verjamem, da na dolgi rok tudi bolj izpopolnjujoče za oba oziroma vse družinske člane. Družina je zame izjemno pomembna. Imam namreč dva sinova, Aneja, 14-letnika, in Svita, 11-letnika, s katerima rada preživim vsak prost trenutek, zato je zame usklajevanje delovnih in družinskih obveznosti velikega pomena. V veliko pomoč mi je partner Marko, ki je prav tako zaposlen v Varisu. Če je le mogoče, večino popoldni in večerov preživimo skupaj ali je vsaj eden od naju z njima. Velikokrat nama na pomoč priskočita tudi babica in dedek. Zdaj, ko sta sinova že večja in tudi samostojnejša, je veliko lažje, kot je bilo to takrat, ko sta bila mlajša.
Družina je za marsikoga navdih in smisel življenja, tudi razlog za delo in prizadevanje na delovnem mestu. Delo ima smisel, kadar ustvarjaš, a ne le zase, je pogosto mogoče slišati med ljudmi. Kaj glede tega opažate vi?
Ljudi v življenju poganjajo raznolike želje, zanimanja in cilji. Nekaterim je to družina, drugim dosežki v športu ali umetnosti, tretjim pri delu. Različni smo in to se mi zdi pri odgovoru na vaše vprašanje bistveno. Prav je, da te različnosti razumemo in spoštujemo. Kam bi prišli, če bi vsi mislili ali si želeli istega?! Ustvarjalnost je povezana ravno z raznolikostjo. Vašemu razmišljanju pritrjujem: smiselnost ustvarjanja je ravno v tem, da sadove ustvarjanja uživamo skupaj vsi, ki smo k temu prispevali. Pri tem ne gre le za lastnika, ki vlaga kapital in nosi tveganje, vodstvo, ki prevzema odgovornost za rezultat, zaposlene, ki dnevno prispevajo k rezultatom, temveč tudi za širše okolje. Od kakovosti dela šol, kamor hodijo mladi, je na primer odvisno, s kakšnim znanjem vstopajo na trg dela in ali so usmerjeni v vseživljenjsko učenje. Od tega, ali imamo v lokalnem okolju različna društva, v katerih lahko sodelujemo, je odvisno, ali se imamo možnost družiti prostovoljno in na podlagi sorodnih zanimanj. Vse to nas razvija. Vsako podjetje je vpeto v okolje, v njem ima korenine, iz katerih črpa, in v okolje je prav tudi vračati. V Varisu se tega držimo – čeprav ne povemo vedno vsega, kar naredimo ali kjer pomagamo.
Takšno zavedanje praviloma opažam tudi pri drugih podjetjih, seveda pa smo – enako kot velja za ljudi – tudi podjetja med seboj različna.
Ali v podjetju vidite v zaposlenih tudi družinske ljudi, se posluh za njihove družinske potrebe, situacije obrestuje pri samem delu?
Vsekakor. Ljudje smo celovita bitja. V podjetju se trudimo in imamo posluh za sodelavke in sodelavce tudi zasebno in v odnosu do njihovih družin. Že to, da smo družinsko podjetje, pove, da razumemo družino kot vrednoto. Posluh izkazujemo – kjer se le da glede na naravo naše dejavnosti – pri delovnem času, možnostih dela na daljavo, razveseljujočih in zahtevnih dogodkih, kot so rojstvo, poroka, smrt v družini in bolezen. Tu smo, ko nas sodelavka ali sodelavec potrebuje. Mislim, da je to v primerjavi s podjetji, ki tako kot mi tekmujejo na zahtevnih mednarodnih trgih, še vedno ena od odlik Varisa. Da nam je mar za ljudi. Ne nazadnje je ena od Varisovih petih vrednot odgovornost – odgovorni smo za prihodnost. In del te prihodnosti so tudi družine naših sodelavk in sodelavcev. Posluha do ljudi in njihovih družin ne merimo, a verjamem, da se obrestuje. Ves čas tudi poudarjamo, da smo velika družina Varis. Organiziramo družinski dan, obdarujemo otroke zaposlenih, podpiramo društva in dogodke, v katerih sodelujejo naši zaposleni ali njihovi družinski člani.
Besedama počitnice in dopust pogosto dodamo pridevnik zaslužen. Ali ste si jih zaposleni v podjetju Varis Lendava zaslužili glede na opravljeno delo in dosežke v lanskem ter v prvi polovici letošnjega poslovnega leta?
Smo. Po uspešnem letu 2021, v katerem smo prodali 3088 gotovih kopalnic in izvedli 20 projektov, letos zaradi gospodarskih okoliščin sicer nadaljujemo nekoliko nižji tempo v proizvodnji. Zaključujemo projekte v Nemčiji, Avstriji, Švici in Sloveniji, kjer smo z gotovimi kopalnicami opremljali hotele, stanovanjske objekte in študentske domove. V Sloveniji sta to dva večja stanovanjska projekta Brdo II v Ljubljani in Pod Pekrsko gorco v Mariboru. Podpisali smo tudi nekaj pogodb za opremljanje domov za ostarele v Nemčiji in enega v Sloveniji. Vzporedno s tem nadaljujemo različna investicijska vlaganja, na primer obnovili smo proizvodnjo, v fazi je obnova pisarniških prostorov in drugo. Vlagamo v razvoj kompetenc in digitalizacijo delovnih procesov, ki zajema vse oddelke, s poudarkom na proizvodnji. Prav tako letos veliko časa namenjamo zadanim trajnostnim ciljem. V naslednje leto želimo vstopiti z novimi znanji in procesi. Vse to so razlogi, ki pritrjujejo, da si dopust zaslužimo. Da si oddahnemo in se na delo vrnemo z novo zagnanostjo in elanom.
Koliko je znašal regres, ki ste ga letos izplačali zaposlenim, in kaj jim ob tem za čas počitnic še želite?
Zaposleni so prejeli 1500 evrov regresa. Naj bo dopust čas za nova doživetja ter za razgibane in ustvarjalne aktivnosti. Spočijte se, naužijte se sonca in zabave, sprostite misli in naberite energije. Po dopustih pa gremo skupaj novim zmagam naproti.
Na kakšen način sami preživljate dopust? Se uspete odklopiti od službenih obveznosti ali pa to glede na odgovornost, ki jo imate kot direktorica, ni mogoče?
Prej sva se pogovarjali o družini. Tudi jaz se ji želim posvečati, zato gresta pozornost in čas med dopustom najprej njej. Realnost je, da podjetje, kot je Varis, zahteva pozornost ne glede na dan ali dejstvo, ali sem na dopustu, tako da občasno pogledam e-sporočila, opravim kakšen klic. Obožujem morje in sonce. Rada plavam, se potapljam in berem knjige. Poleg družine me tudi to napolni z dodatno energijo.
Radosti poletja potiskajo skrbi v ozadje, kar je tudi prav. Toda kmalu bodo te spet stopile na plan. Kakšne izzive vidite pred sabo pri vodenju družbe tako pri srečevanju z zdajšnjimi okoliščinami za poslovanje kot dolgoročno v smislu priprave strategije ter ustvarjanja vizije razvoja podjetja Varis Lendava?
Posledice epidemije, ki je vplivala na vse družbene in gospodarske dejavnosti, občutimo tudi v našem podjetju. Soočamo se s podaljševanji odločanja investitorjev, dražijo se surovine in energenti. A smo trdoživi, cene energije za zdaj obvladujemo z lastnimi solarnimi elektrarnami, proizvedli smo več elektrike, kot smo je porabili. In tudi na drugih področjih zadeve obvladujemo. Kljub zahtevnejšim okoliščinam vizija Varisa ostaja nespremenjena: postali bomo vodilni evropski proizvajalec gotovih kopalnic za vse vrste uporabnikov. Štirje strateški cilji, ki smo si jih zastavili, podpirajo to ambicijo. Enako velja za blagovno znamko, ki jo krepimo: Varis – kakovost na kubik.