KOČLJIVO

Oglasi Slovenske vojske na neonacističnih portalih

Žiga Kariž
26. 5. 2021, 18.10
Posodobljeno: 30. 7. 2023, 19.42
Deli članek:

Kot kaže, je ministrstvo za obrambo oglaševalsko kampanjo Slovenske vojske izkoristilo za financiranje strankarskih medijev, oglasi pa so se pojavili celo neonacističnih spletnih straneh.

Zajem zaslonske slike
Oglasi Slovenske vojske so se pojavili na straneh z neonacistično vsebino.

Po spletu so se pred dnevi razširile slike, ki prikazujejo oglase, na katerih so slovenski vojaki, ob njih pa napis: »Ko imamo skupen cilj, vsak postane najmočnejši člen.« Sicer hvalevredno sporočilo, ki pa se je na žalost pojavilo tudi na spletnih straneh Breitbart, Daily Caller, One America News Network. Gre za spletne strani, ki širijo skrajno desničarske in neonacistične vsebine. Upamo, da Slovenska vojska nikoli ni in nikoli ne bo delila tovrstnih ciljev. Na družbenih omrežjih je bil odziv oster, ministrstvo za obrambo pa se je na kritike, da plačuje za oglaševanje na spornih spletnih straneh, odzvalo z objavo na twitterju, v kateri so zapisali: »To ni res! Oglas se prikazuje le osebam, za katere Googlov algoritem oceni, da jih vsebina zanima. Algoritem deluje na podlagi preteklih aktivnosti oseb na internetu. Na navedenih straneh je bil torej oglas prikazan, ker si jih je ogledovala oseba, ki ustreza ciljni skupini.« Predstavnik Slovenske vojske Aleš Sila nam je dodatno razložil, da vojska ne opravlja zakupa medijskega prostora, temveč za to skrbi agencija Pristop. Pojasnil je tudi, da oglaševanje poteka znotraj mreže Google Display Network. »Če boste na spletu iskali kosilnico, se vam bo kosilnica nato prikazovala na vseh spletnih straneh, ki jih boste obiskali. Predvidevamo, da je Domen Savič, ki je opazil oglase na omenjenih spletnih straneh, pred tem v iskalniku poizvedoval o Slovenski vojski, nato pa obiskal te strani.«

Napačen model oglaševanja

Savič, ki že osem mesecev aktivno spremlja oglaševanje Slovenske vojske, da bi ugotovil, na podlagi česa se izbirajo mediji, kjer se oglasi pojavljajo, in kam gre davkoplačevalski denar, je v poročilu, ki ga je naslovil Slovenska vojska v službi madžarskega sovraštva, zapisal, da je do težav oziroma neprijetne situacije prišlo, ker je bil izbran RON (Run of network), kar v praksi pomeni, da se oglasi prikazujejo na vseh portalih, ki so vključeni v oglaševalsko omrežje. Aleš Sila z ministrstva za obrambo nam je zatrdil, da bodo oglaševanje na omenjenih spletnih straneh v prihodnje blokirali.

STA
Oglaševalska akcija Slovenske vojske je doživela popravke po prihodu vlade Janeza Janše.

Denar v strankarske medije

Če lahko pojav oglasov vojske na neprimernih straneh označimo za nerodnost in neželeno napako, pa je to nemogoče trditi za Savičeve ugotovitve o stekanju državnega denarja, namenjenega oglaševanju vojske, v medije, povezane s strankama NSi in SDS. Kot navaja v svojem poročilu, je od ministrstva za obrambo in agencije Pristop pridobil tako načrt oglaševanja kot poročilo o uspešnosti oglaševanja na televiziji in spletnih medijih. Iz pridobljenega poročila je razbrati, da so bili med izbrane medije, na katerih je potekalo oglaševanje, naknadno dodani novi, povezani s stranko NSi, katere predsednik Matej Tonin vodi Mors, in s stranko SDS, ki jo vodi predsednik vlade. Tako so oglase izdatno predvajali na Novi24TV, čeprav je v osnovnem medijskem načrtu ni bilo in so jo tja umestili šele s prihodom vlade Janeza Janše. V medijski načrt so naknadno dodali še Idea TV, Koroško televizijo in TV Vaš kanal.

Nejasni kriteriji za »naše«

Dodani so bili tudi mediji pri spletnem oglaševanju. Poleg spletne strani Nova24TV so dodali spletišča Domovina.je, Iskreni.net, Vipavska.eu in Slovenski-rod.eu. Portal Iskreni.net, katerega ustanovitelj je aktualni minister za delo, družino in socialne zadeve Janez Cigler Kralj, je bil že deležen 130 tisoč evrov državnega denarja z razpisa za ranljive skupine, znatno si bo torej opomogel še s pomočjo oglaševanja vojske. Lastnik portalov Vipavska.eu in Slovenski-rod.eu pa je Tino Mamić, novinar, ki ne štedi s hvalo in podporo aktualni vladi. Nihče sicer ne trdi, da si omenjeni mediji ne zaslužijo državnega denarja za oglaševanje Slovenske vojske, sporno pa je, da niso znana merila njihovega izbora, saj gre za marginalne spletne strani s skoraj ničnim obiskom, kar dokazuje tudi poročilo, v katerem agencija uspešnosti oglaševanja na njih zaradi pomanjkanja relevantnih podatkov sploh ni mogla oceniti.