Obeta se lepa sezona

Zaradi bonov tudi v zidanicah vse več slovenskih gostov

M. Leskovšek Svete / Dolenjski list
21. 7. 2020, 20.09
Deli članek:

Pred desetimi leti so na Dolenjskem kot prvi v Sloveniji začeli sistematični razvoj turizma v zidanicah.

M. Leskovšek Svete
Potencial zidaniškega turizma je velik, saj gre za edinstveno ponudbo v svetovnem merilu.

»Do letos je število gostov naraščalo,« pravi Petra Štukelj iz Konzorcija Turizem v zidanicah. Letos jih je močno prizadela koronakriza, saj so zelo odvisni od tujega trga, a bo po ocenah Štukljeve zahvaljujoč turističnim bonom sezona kljub temu precej lepa.

Sprva so začeli z 28 zidanicami, danes pa tržijo 28 zidanic na Dolenjskem, osem v Beli krajini ter pet iz Obsotelja in Kozjanskega, imajo še eno na Dolenjskem, ki jo bodo v kratkem vključili v ponudbo. »Obisk je vsako leto zrasel za od 10 do 20 odstotkov. V desetih letih se je povečal za desetkrat,« pravi Matjaž Pavlin, tajnik konzorcija in zunanji sodelavec Kompasa Novo mesto, ki skrbi za trženje zidanic že od začetka.

Letos največ Slovencev

Tuji gostje, predvsem starejši pari, so pretekla leta ostajali dalj časa, od tedna do 14 dni, Slovenci pa so do zdaj koristili predvsem vikendpakete oziroma dve nočitvi, a so bile to v večini skupine sedmih do osmih ljudi. Letos tudi slovenski gostje ostajajo tudi za teden dni in več, tudi 14 dni. 

Lani so našteli 5475 prenočitev, kar je približno 140 več kot leta 2018 in kar 1700 več kot leta 2017. Največ gostov je bilo iz Nemčije, nato gostov iz Slovenije ter iz Nizozemske, Belgije, Italije in Francije. »Dvainsedemdeset odstotkov gostov je bilo iz držav EU (razen Slovenije). Slovenskih gostov je bilo 21 odstotkov,« pravi Štukljeva in dodaja, da se je letos obisk slovenskih gostov zaradi turističnih bonov močno povečal. Teh je trenutno več kot 70 odstotkov. »Glavni meseci se lepo polnijo. So pa zmogljivosti različno popolnjene. Nekatere zidanice so že ta trenutek polno zasedene vse tja do konca septembra, nekatere pa so še na voljo. Še vedno je na voljo tudi nekaj postelj.« Največje povečanje števila slovenskih gostov zaradi bonov letos beležijo v Beli krajini in za julij je že težko dobiti prosto zidanico, medtem ko jih je za avgust in september še veliko na voljo.

Povprečno zasedene 35 dni

»Veliko lastnikov zidanic ne oddaja samo za eno noč, ampak najmanj za dve,« pravi Štukljeva. Lani je bilo največ prenočitev avgusta, sledil je julij, veseli pa jih, da čeprav največ prenočitev ustvarijo takrat, ni bilo mrtve sezone, saj so imeli goste vse mesece v letu.

Zidanice so bile lani v povprečju zasedene po 35 dni. Šest zidanic je bilo zasedenih dva do tri mesece, sedem od enega do dva meseca, štiri zidanice od 20 do 30 dni ter osem zidanic do 20 dni. »Takoj ko ima zidanica dodatno ponudbo, je za goste bolj privlačna,« pove Štukljeva v pojasnilo različne zasedenosti zidanic. Trenutno imajo tri zidanice vročo kad, dve masažni bazen, veliko pa jih ima tudi že savne.

M. Leskovšek Svete
Lahko zidanice rešijo tudi vinograde?

Na vseh svetovnih portalih

Že na začetku trženja zidanic so bili, kot pravi Štukljeva, prisotni na slovenskih spletnih portalih, kot so Najem koče, E-trip in drugi, ter svetovnih Airbnb in Booking, zadnje leto pa so dodali še tri nove, tako da so zidanice danes na voljo na praktično vseh svetovnih rezervacijskih portalih. Na začetku letošnjega leta so tudi posodobili spletno stran; pridobitev je, da je na od marca prenovljeni strani po novem omogočena neposredna rezervacija zidanic, in ne samo povpraševanje. »Januarja in februarja smo imeli 300-odstotno rast glede na leto 2019,« še pove Štukljeva o povpraševanju oziroma rezervacijah za letos. Žal pa so po 13. marcu, ko je bila razglašena epidemija, ki je za turizem pomenila popolno ustavitev dejavnosti, imeli kar od 80 do 90 odstotkov odpovedi rezervacij.

Priložnost

»Danes se veliko vinogradov seka, turizem v zidanicah pa je priložnost, da se ta trend sekanja ustavi,« pravi Pavlin. Velika škoda bi bila, dodaja, če bi vinograde posekali, saj je Slovenija po tem, da imamo vinograde s po 300 do 400 trtami, posebnost v svetovnem merilu. Prav tako je turizem v zidanicah priložnost, da se vinogradniki »znebijo« tržnih presežkov vina. »Devetdeset odstotkov gostov v zidanicah tudi pije vino lastnikov zidanic,« pojasnjuje.

Večina lastnikov zidanic, ki jih Kompas trži, je dala zidanice Kompasu v najem in niso registrirani za oddajo objektov oziroma turistično dejavnost. Lastniki zidanic nimajo opravka z administrativnimi zadevami in tudi nobenih dodatnih stroškov. Vse finančne in davčne zadeve uredi Kompas, kjer opažajo, da je največja ovira, da se za oddajo zidanic ne odloči več lastnikov, dejstvo, da je še vedno ogromno zidanic, ki nimajo gradbenega oziroma uporabnega dovoljenja. Pridobivanje teh dokumentov je še vedno zamudno, čeprav se je v primerjavi s prejšnjimi leti marsikaj poenostavilo. »Priti moramo do števila sto zidanic. V vinski gorici, ki ima šest ali sedem zidanic, bi lahko nastanili že manjšo skupino gostov,« pravi Pavlin in dodaja, da je to potrebno, da bi postali marketinško bolj zanimivi. Zdaj imajo skupno 180 ležišč, kar pa je premalo, da bi jih vrhunski rezervacijski sistemi v tujini začeli resno promovirati. Lastnike zidanic zato poziva, naj se odločijo za oddajo zidanic.