Dileme

Ljudje se bojijo, da bodo ostali brez denarja. Kdaj je treba oddati vlogo na CSD?

Dženana Kmetec / Štajerski tednik
29. 8. 2019, 19.59
Deli članek:

S 1. decembrom lani se je spremenil postopek podaljšanja pravic do otroškega dodatka, državne štipendije, znižanega plačila vrtca ter subvencije malice in kosila. Upravičencem (povečini) ni treba več oddajati vlog, a ker se številnim prav s koncem avgusta iztečejo pravice, je zelo pogosta dilema, v katerem primeru vlogo oddati in kdaj tega ni treba storiti.

Profimedia
Sprememba zakonodaje še vedno povzroča skrbi.

Za podaljšanje pravic do otroškega dodatka, državne štipendije, znižanega plačila vrtca ter subvencije malice in kosila od konca lanskega leta ni treba več oddajati nikakršnih vlog, saj to po uradni dolžnosti uredijo centri za socialno delo (CSD). Spremenil se je namreč Zakon o uveljavljanju pravic iz javnih sredstev.

Ker se številnim upravičencem prav te dni iztekajo pravice, so nekateri v dilemi, ali je novo vlogo vendarle treba oddati ali ne. Še vedno so namreč izjeme, primeri, ko je kljub novi zakonodaji treba centru določene podatke sporočiti.

Obvezno je treba vsako vlogo oddati prvič

cg
Direktor CSD Spodnje Podravje Miran Kerin

»Če oseba prvič oddaja vlogo za priznanje pravice do otroškega dodatka, znižanega plačila vrtca, državne štipendije ter subvencije malice in kosila, mora oddati vlogo na predpisanem obrazcu (papirna ali elektronska vloga), prav tako mora oseba ves čas prejemanja pravice sporočati spremembe, ki vplivajo na upravičenje do pravice,« so pojasnili na ministrstvu za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti.

Ko se torej zaproša za katero izmed navedenih pravic prvič, je vlogo še vedno treba oddati, podaljševanje po uradni dolžnosti velja samo za že priznane (letne) pravice. V primeru, ko ni sprememb.

Vloge za mesečne pravice (denarna socialna pomoč, varstveni dodatek, subvencija najemnine, pravica do kritja razlike do polne vrednosti zdravstvenih storitev, pravica do plačila prispevka za obvezno zdravstveno zavarovanje, pravica do oprostitve plačila socialnovarstvenih storitev, pravica do prispevka k plačilu družinskega pomočnika) je še vedno treba oddati.

Telefoni zvonijo non stop

Eden izmed ciljev omenjene spremembe zakonodaje je bil tudi olajšati delo socialnim delavcem, a kot ugotavljajo na Centru za socialno delo Spodnje Podravje enota Ptuj, vsaj v tej začetni fazi ni tako. Dela imajo še več kot do zdaj. »Čeprav bi morali ljudje o teh spremembah biti že dobro informirani, saj veljajo devet mesecev, posebej te dni ugotavljamo, da še zdaleč ni tako. Zaradi napačnih interpretacij in strahu, da bodo izgubili določeno pravico, nenehno kličejo na center. Telefoni ves čas zvonijo, ogromno je takih, ki osebno pridejo k nam in sprašujejo, kako in kaj. Razmišljamo celo, da bi eno socialno delavko prosili, da bo odgovarjala na vse telefonske klice. Ob takšni frekvenci je nemogoče delati: odgovarjati po telefonu in reševati vloge. Nekateri kljub klicu pridejo na center in oddajo vlogo. Ljudje so tako previdni, ker se bojijo, da bodo izgubili denar,« ugotavlja direktor CSD Spodnje Podravje Miran Kerin.

Dela ni manj, ampak več

Julija in avgusta imajo v enoti Ptuj ogromno dela, trenutno rešujejo okrog 10.000 vlog. Od tega jih bo 6700 avtomatsko podaljšanih. »Čeprav bi te pravice morale biti rešene po avtomatizmu, je od tega več kot polovica oseb, ki so bodisi prišle k nam se prepričat, da jim vloge ni treba oddati, bodisi so klicale na center. Tako za zdaj nikakor ne moremo govoriti o tem, da je zaradi spremembe zakonodaje dela manj, kvečjemu več,« še kažejo Kerinove izkušnje. Ljudem zato polaga na srce, naj informacije poiščejo tudi na spletu, na straneh ministrstva, kjer so jasna navodila, kdaj je vloge za pridobitev ali podaljšanje določene pravice treba oddati in kdaj ni treba.