Adria Airways

Letenje z Adrio – komedija ali tragedija?

Gašper Petovar
14. 5. 2019, 06.55
Posodobljeno: 14. 5. 2019, 08.05
Deli članek:

Adria Airways: slovenski letalski prevoznik med najslabšimi družbami.

Wikipedia
Adrii trdijo, da bodo zamude stalnica tudi v letu 2019, in sicer zaradi preobremenjenega evropskega zračnega prostora.

Naš letalski prevoznik Adria Airways se je znašel na repu seznama 72 letalskih družb, ki jih je pod drobnogled vzelo podjetje AirHelp, ki sestavlja lestvice zanesljivosti letalskih družb. Ja, zamude, odpovedi letov in mnoge zahteve za odškodnine, ki so jih zahtevali Adrijini potniki, so terjale davek.

Triinšestdeseto mesto na lestvici 72 letalskih družb je zagotovo slaba reklama za letalsko družbo. Tudi točke – Adria je prejela 5,98 točke od desetih možnih, najslabše uvrščena družba Thomas Cook Airlines je namreč dosegla 5,26 točke – niso dobra popotnica za denimo boljšo prihodnost našega prevoznika. No, bodimo pošteni, nekdanjega našega prevoznika.

Tuji lastniki

Adria Airways je že tri leta v lasti nemškega sklada 4K Invest oziroma hčerinskega podjetja AA International Aviation Holding, ki je bilo ustanovljeno nekaj dni pred nakupom Adrie. Za podjetjem pa naj bi dejansko stali Iranci, ki so se v preteklosti tudi sami zanimali za nakup Adrie. Država se je s prodajo Adrie znebila podjetja, ki je bilo v preteklosti zaradi svojega poslovanja deležno več dokapitalizacij. Leta 2011 je iz proračuna za reševanje prevoznika šlo 50 milijonov evrov in takrat so se odločili podjetje prodati. Leta 2012 je stekla prodaja, a kupca ni bilo do leta 2016, pri čemer je morala država, da je 4K Invest kupil Adrio, podjetje dokapitalizirati. Pred prenosom delnic na 4K Invest je država Adrio dokapitalizirala s 3,1 milijona evri, Nemci so vložili milijon. Pričakovati je bilo, da bo podjetje prestrukturirano in hitro prodano naprej z dobičkom, seveda. To so pričakovali tudi v Slovenskem državnem holdingu (SDH), ki je v imenu države prodal Adrio, a se to ni zgodilo. Lastništvo Adrie je še vedno v nemških rokah, ki pa, kot vse kaže, s prevoznikom ne ravnajo tako, kot bi od Nemcev pričakovali. Saj v Adrii tudi za letos že vnaprej napovedujejo zamude letov in podobno. Se pravi, da je vprašanje, ali bo Adria napredovala po lestvici ocenjevanih letalskih družb.

Nič spodbudnih besed za prihodnje

Adria se sicer ni neposredno odzvala na položaj na lestvici, so pa pred kratkim medijem poslali sporočilo, v katerem opravičujejo zamude in odpovedane lete, oboje je med drugim razlog za slabo oceno Adrie. V letalski družbi pojasnjujejo, da imajo zamude domala vsi letalski prevozniki: »V preteklem letu je evropski letalski prostor zabeležil 3,8-odstotno rast prometa v primerjavi z letom prej. Izvedenih je bilo več kot 11 milijonov letov, povprečne zamude na posamezni let pa so se podvojile v primerjavi z letom poprej. Letalsko omrežje je skupno ustvarilo kar 19,1 milijona minut ATFM zamud (ATFM zamuda je zamuda pri upravljanju pretoka zračnega prometa), povprečna ATFM zamuda na let v preteklem letu pa je znašala 1,73 minute (cilj za leto je bil 0,5 minute), povprečen čas ATFM zamude na zamujen let pa je bil 19 minut. Zamude pa naj bi v največji meri nastajale zaradi preobremenjenosti evropskega zračnega prostora in pomanjkanja kadra, kar 60,4 odstotka omenjenih zamud, 25,3 odstotka zaradi vremena, 14 odstotkov pa zaradi stavk.« Tako v Adrii, kjer napovedujejo, da letos ne bo nič boljše. »Zamude so neizbežne in tako kot prevozniki se morajo tudi potniki na to pripraviti že danes.« So pa po besedah Tadeja Notersberga, odgovornega poslovodnega delavca in direktorja sektorja operativa v Adrii, rešili kadrovsko problematiko.

Slaba izkušnja

Niso pa samo zamude in odpovedani leti tisto, kar razburja potnike. Tudi letala naj bi bila dotrajana, a kot kaže, pri Adrii ne bo novih letal, kakršna imajo denimo družbe višje na lestvici. Adria je med floto namreč uvrstila turbopropelerska letala SAAB, ja, letala na propelerje, zanimala se je tudi za ruske suhoje, letala ki jih druge družbe dajejo iz uporabe, ker naj bi se rada kvarila. No, s suhoji v Adrijinih barvah ne bo nič, saj so odstopili od posla.

Adria Airways je družba, s katero se občasno peljejo tudi zvezdniki. Chuck Norris je že eden izmed tistih, ki se je peljal z Adrio. Norrisu na letu ni bilo hudega, je pač Chuck Norris. Bloger Ben Schlappig, ki je z Adrio z letališča Jožeta Pučnika potoval München, pa je potovanju dal slabo oceno: »Potovanje v poslovnem razredu Adrie Airways je komično slabo.« Schlappig vsako leto preleti okoli 643.738 kilometrov in ima zagotovo različne izkušnje, kar zadeva prevoznike. Kot je zapisal, naj bi bila izkušnja z Adrio Airways videti nekako tako: najprej je ostal pred zaprtimi vrati letala, osebje naj bi bilo neprijazno, sedeti bi moral na zlomljenem sedežu (da je bil prodani sedež zlomljen, so potrdili celo pri Adrii, kjer jih ni motilo, da so dali tak sedež na trg), kritičen je bil tudi do hrane.

Vse našteto ni nič kaj obetavno za Adrio, a tu je treba dodati, da je mnogo stvari zagotovo tudi posledica dejstva, da je bila družba tako dolgo v državni lasti, kjer so izgube pokrivali sami, družbi pa se ni bilo treba dokazovati na trgu in razvijati kot denimo družbam, ki so v zasebni lasti.