digitalni računi

Kako brez papirnega računa vedeti, za kateri izdelek se lahko uveljavlja garancija

nn
6. 1. 2022, 05.57
Deli članek:

Po več mesecih razprav so pred dnevi v državnem zboru potrdili novelo zakona o davku na dodano vrednost, ki v javnosti sproža mešane odzive. Številni se sprašujejo, kaj bo novi zakon prinesel v praksi.

Profimedia
Fotografija je simbolična

Borut Birsa
Simon Kolenc, direktor start-upa noprintZ.

Nekaj je gotovo – s tem zakonom se Slovenija na poti digitalizacije pridružuje številnim državam Evropske unije, ki zasledujejo bolj trajnostno poslovanje. Ena od glavnih novosti, ki jih zakon prinaša, je opuščanje obveznega tiskanja računov in nedvoumna potrditev veljavnosti digitalnih računov (že sedaj je namreč zakon enačil račune v tiskani in elektronski obliki, vendar je zaradi zahteve po izročitvi računa to prinašalo zmedo).

Prednosti, ki jih prinašajo digitalni računi

Prenovljeni Zakon o davku na dodano vrednost med drugim vzpostavlja nova pravila glede izdajanja računov. Zdaj je že jasno, da se ukinjata obvezno tiskanje in izročanje računov, saj bo pri nakupih v trgovinah ali obiskih storitvenih dejavnosti zadostoval digitalni račun. Zakon namreč določa, da davčnim zavezancem, ki morajo izdati račun za dobavo blaga ali storitev, kupcu oziroma stranki ni več treba izročiti računa v papirnati obliki, če ta tega ne zahteva. To je pomemben korak k bolj zelenemu poslovanju, saj konec tiskanja računov pomeni manj porabljenih virov, manj odpadkov, manj nevarne snovi BPA (s katero so prevlečeni tiskani računi) in manj stroškov. Povedano drugače – digitalni računi bodo imeli zelo pozitiven vpliv na t. i. trajnostna merila ESG (Environment – okolje, Social – družba, Governance – vodenje in upravljanje).

Skrbi potrošnikov

Nov sistem pa vseeno odpira tudi nekaj novih vprašanj. Številne potrošnike tako skrbi, kako bodo pristojni preprečili zlorabe. Kako med drugim preprečiti, da se na računu, ki ga posameznik z mislijo na dobro okolja ne bo želel prejeti v tiskani obliki, ne bodo pojavili izdelki, ki jih potrošnik v resnici ni kupil? Ali bo gostinec res izdal račun za kavo ali dve, če stranka ne bo izrecno zahtevala, da ji ga izroči? Kako bodo potrošniki v trgovinah z zelo raznoliko robo vedeli, za kateri izdelek bi lahko uveljavljali garancijo in za katerega ne? Slednje je namreč pomemben dejavnik, ko se posameznik odloča, ali bo zahteval račun ali ne.

Digitalni imajo vse pomembne elemente fizičnih računov

Po besedah Simona Kolenca, direktorja start-up-a noprintZ, v katerem so razvili brezplačno mobilno aplikacijo za shranjevanje digitalnih računov, imajo takšni računi »vse pomembne elemente, ki jih zagotavljajo tudi fizični računi; potrošnik ve, da je račun bil izdan, kaj je na računu in za kakšno ceno je kupil izdelke ali storitve. Poleg tega mu bo račun na voljo kadarkoli in s časom ne bo zbledel.«