Estrada

Kako lahko otroci pomagajo pri hišnih opravilih

M.Š., Maja
24. 5. 2019, 14.00
Posodobljeno: 10. 5. 2024, 07.41
Deli članek:

Maria Montessori, utemeljiteljica t. i. pedagogike Montessori, je že pred več kot sto leti vedela, da je redno opravljanje hišnih opravil koristno za otroka.

Dreamstime
Otroci hišna opravila dojemajo kot igro.

Otroke je treba vključevati v hišna opravila že od malega. Lep zgled smo jim starši, ki sodelujemo pri skrbi za dom in drug za drugega. In ker se otroci učijo s posnemanjem, odrasli izkoristimo priložnosti, ko nas želijo posnemati in sodelovati, ter jim dovolimo, da delajo tisto, kar jih veseli. Otroci namreč to dojemajo kot igro. Nekatera dela lahko opravljamo skupaj z že zelo majhnim otrokom in mu prepustimo dejavnosti, ki jih zmore (prenašanje predmetov, umivanje solate, rezanje s prilagojenim nožkom, pometanje), dobro pa si je zapomniti, da majhnemu otroku končni rezultat ni pomemben. Sčasoma bo nekatera opravila lahko izvajal vedno bolj samostojno tudi takrat, ko bomo odrasli prosili za pomoč. Ob tem bo še dodatno motiviran in predvsem ponosen, da zmore in da ga starši potrebujejo. Naloga staršev pa je, da izražamo svoje potrebe ter prosimo za pomoč. Prav je, da tako otroci kot odrasli sodelujemo iz solidarnosti in ne iz dolžnosti.  

In kaj vse zmorejo naši otroci? Pred vami je okviren seznam hišnih opravil, ki jih pri določeni starosti otrok že brez težav zmore:

2-3 leta

·         Pospravi igrače v škatlo.

·         Zloži knjige na polico.

·         Umazano perilo odloži v koš za umazano perilo.

·         Vrže smeti v koš.

·         Zloži svoja oblačila.

·         Pripravi mizo.

·         Prinese plenice in robčke.

·         Obriše prah s tal.

4-5let

·         Nahrani hišnega ljubljenčka.

·         Pospravi svojo posteljo.

·         Zalije sobno rastlino.

·         Zloži jedilni pribor v predal.

·         Pripravi preprost sendvič.

·         Zna uporabiti manjši sesalnik.

·         Pospravi mizo.

·         Umazano posodo zloži v pomivalni stroj.

6-7 let

·         Odnese smeti.

·         Zloži brisače.

·         Izprazni pomivalni stroj.

·         Pravilno zloži nogavice.

·         Olupi krompir in korenje.

·         Naredi solato.

·         Zamenja rolico toaletnega papirja.

·         Spakira šolsko torbo.

8-9 let

·         Pospravi in počisti svojo sobo.

·         Napolni in izprazni pralni stroj ter obesi perilo.

·         Obriše prah in pomije po tleh.

·         Opere avto.

·         Umeša jajca.

·         Peče piškote.

·         Sprehodi psa.

·         Zamenja žarnico.

10-11 let

·         Očisti kopalnico.

·         Posesa preprogo.

·         Očisti delovne površine.

·         Pripravi preprost obrok.

·         Pokosi travo.

·         Pobira pošto.

·         Zna prišiti gumb.

·         Pospravi garažo.

12 in več let

·         Pomije tla.

·         Opere in posesa avtomobil.

·         Postriže živo mejo.

·         Kida sneg.

·         Speče pecivo ali kruh.

·         Umije okna.

·         Lika oblačila.

·         Čuva mlajše brate in sestre.

Za otroke je torej dobro, da sodelujejo, saj jim to daje občutek pripadnosti. Jesper Juul pravi, da je edino merilo za to, koliko naj bi bili otroci vključeni v gospodinjska opravila, kolikor to želijo starši. Dodeljevanje gospodinjskih opravil pa poteka v skladu z njihovimi zmožnostmi in tudi njihovimi interesi. Nekateri želijo pometati, obešati perilo in sesati že pri letu in pol, zato jim lahko že pri štirih popolnoma zaupamo nekatera preprosta opravila, drugih gospodinjstvo sploh ne zanima, zato jim je treba sistematično dodeljevati najosnovnejša opravila ter jih pri tem spremljati, nadzorovati in pomagati. Predšolski otroci bodo pogosto z veseljem pomagali pri gospodinjskih opravilih, še posebno če bomo delali skupaj z njimi. Šolskim otrokom jih bomo povečini še lahko uspešno naložili z vzbujanjem občutka dolžnosti. Pri najstnikih pa se bomo primorani soočiti s tem, da dela ne bodo prevzemali zlahka in brez ugovorov. V vseh obdobjih pa je tako za medsebojne odnose kot za razvijanje otrokovih socialnih kompetenc odločilno, da ne določamo opravil avtoritarno, temveč v duhu sodelovanja, pri katerem aktivno sodeluje tudi otrok.

Objavljeno v reviji Maja št. 10, 10. 5. 2019.