Svet

Ko delavci prevzamejo nadzor nad podjetjem

Luka Tetičkovič
17. 2. 2015, 17.17
Posodobljeno: 9. 8. 2017, 09.56
Deli članek:

Delavci podjetja za proizvodnjo strojnih orodij ITAS-Prvomajska v hrvaškem kraju Ivanec so leta 2005 začeli prevzemati podjetja od nesojenega tajkuna, ki ga je po seriji slabih poslovnih odločitev skušal izčrpati in ohraniti najbolj dobičkonosen del. Poslujejo konkurenčno in načrtujejo razvojni oddelek.

Menedžer je tedaj ustanovil podjetje ITAS-Nova, na katerega je prenašal lastništvo nad proizvodnimi sredstvi in v njem zaposloval delavce, ki so se uklanjali njegovi volji. Podjetji sta bili v različnih proizvodnih halah, ki sta bili povezani s transportnim hodnikom. Tedanja uprava se je odločila, da bo komunikacijo med delavci novega in starega podjetja prekinila z zazidavo hodnika, zaradi česar so bili prisiljeni izdelke, ki sta jih hali izmenično obdelovali, z viličarjem tovoriti kar skozi garderobe.

LT

Tedanji sindikalni zaupnik Dragutin Varga, pogumni organizator delavskega prevzema, je sedel za krmilo viličarja in po štirinajstih dneh podrl zid, ki je fizično ločeval podjetje na del, obsojen na propad, in tistega, ki so ga pripravljali na menedžerski prevzem. Nato je po lokalnem radiu pozval delavce k zasedbi podjetja. Povedal je, da so dežurali noč in dan, da bi upravi preprečili krajo proizvodnih sredstev. Sprožili so stečajni postopek in se začeli boriti s stečajnim upraviteljem Velimirjem Slamarjem, ki je stečajno maso skušal le razprodati, pri tem pa ni mislil na nadaljevanje proizvodnje. Poenoteni delavci so dosegli, da je skupščina upnikov za upravitelja imenovala zdaj že preminulega odvetnika Ivana Polena, ki je imel sindikalno ozadje in je zato na prvo mesto postavil njihove interese.

LT

V nasprotju s Slamarjem je bil Polen odločen, da bo nadaljeval proizvodnjo. Stečajna masa podjetja je tedaj pokrila le 12,4 odstotka vseh terjatev, zato je Polen odločil, da lahko upniki podjetja ITAS svoje terjatve pretvorijo le v delnice novoustanovljenega podjetja ITAS-Prvomajska, ki je z omenjeno stečajno maso začela iz ničle, in si tako ustvarila razmere za odplačilo dolgov ITAS-a. Njihova odisejada se ni zaključila tukaj, saj so se praktično do danes morali po pravnih kanalih boriti za lastništvo nad proizvodnimi halami, ki so sicer ostale v lasti ITAS-a.

Po prevzemu so delavci za direktorja imenovali Branimirja Vlaja, ki si je plačo solidarnostno znižal na minimalno, pri tem pa celo vselej skrbel, da so bili najprej plačani podrejeni, šele nato on. Delavci so se namreč poenotili in si zmanjšali plače, zato da so poplačali banke upnice in ponovno zagnali proces proizvodnje. Že prvo leto so prišli na pozitivno ničlo, a jih je nato udarila svetovna gospodarska kriza, ki so jo uspešno premagali.

LT

Organizacija delavskega delničarstva

Model, ki ga je zasnoval Polen, sestoji iz treh ključnih organov. S podjetjem upravlja izvršni direktor, nad katerim bdi upravni odbor. Delavci na odločitve vplivajo prek posvetovalnega organa, imenovanega pogonska komisija, v kateri sedijo vse pomembnejše strukture delavcev podjetja: sindikalisti, preddelavci, poslovodje in člani delavskega sveta. Preden direktor sprejme odločitev, mora avtorizacijo zanjo poiskati pri upravnem odboru. Pred tem se posvetuje s pogonsko komisijo na podlagi istega dnevnega reda, kot ga pozneje obravnavajo na upravnem odboru.

Zdajšnji direktor Božo Dragoslavić trdi, da mu je zaradi posvetovanja z delavci laže, saj tako bolje razume delovni proces in tako tvori konsenz o predvidenih dnevnih kvotah in o opremi, ki bi jo bilo smiselno nabaviti.

Ko delavcem naloži dodatno odgovornost, jih tudi primerno nagradi. Preddelavec Stjepan Golub, ki v podjetju dela že 38 let, je pojasnil, da je delo napornejše kot nekoč, a se zaradi boljših odnosov z upravo zdaj počuti upoštevanega.

Podjetje je kljub samoupravnemu modelu pravno gledano delniška družba, ki pa s svojimi delnicami ne kotira na borzi. Večinski lastniki so delavci, uprava si delnic ne lasti, prav tako ne prihaja do izplačevanja dividend. Glede delitve dobička se delavci posvetujejo z direktorjem, sprva so si povišali plače, zdaj pa je njihov namen predvsem akumulacija kapitala, s katerim nameravajo odpreti razvojni oddelek in tako začeti proizvodnjo lastne znamke. Trenutno namreč proizvajajo po nemški licenci, njihovi izdelki so tako deklarirani kot »Made in Germany«, čeprav jih v celoti sestavijo sami.

LT

Odnosi s trgom

Usmerjeni so v izvoz, ki predstavlja 90 odstotkov njihove proizvodnje. Z dobavitelji in kupci na trgu komunicirajo kot vsako drugo podjetje, v večini primerov ti sploh ne vedo, da poslujejo s podjetjem, ki ga upravljajo delavci. Razmere na trgu so vseeno težke. Če želijo ostati konkurenčni, morajo ves čas izboljševati kakovost svojih izdelkov, a glede na trditve direktorja Dragoslavića jim to uspeva, saj delavci dobro razumejo princip konkurenčnosti.

Estrada

Moamer Kasumović
Šok v BiH

Znani bosanski igralec Moamer Kasumović obsojen zaradi spolnega napada na mladoletnika

tisti dnevi v mesecu
Podkast

Video: Tisti dnevi v mesecu v drugi sezoni še bolj pikantni in žgečkljivi

Blaž Švab, Jasna Kuljaj, Z Jasno in glasno
Z Jasno in glasno

Kaj si Blaž Švab misli o velikem hitu poletja, pesmi Brajde

Sophia Loren
Jubilej

Diva Sophia Loren slavi že 90 let: Iz revščine v Hollywood

Kesha
Nihče ne želi imeti opravka z njim

Pevka Kesha zaradi tega incidenta preoblikovala besedilo

lady gaga gucci-gucci
Soočila se je na drugačen način

Lady Gaga spregovorila o govoricah z začetka svoje kariere, da je moški

Zanimivosti

supet-luna, sankt-peterburg
Mini luna

Zemlja bo za kratek čas dobila še eno luno

HUAWEI Watch GT 5-6
Zanimivosti

Vau! Huawei predstavil nove naprave!

IMG_2113
Mednarodni festival

Speculum Artium 2024: Kjer se srečajo umetnost, znanost in virtualna resničnost

cryptocoin, kriptovaluta, mining, rudarjenje, kripto
Zanimivosti

Najboljši načrt za zaslužek s kriptovalutami: CrytocoinMiner vam omogoča zaslužek vsak dan

kovanec
Izjemno redka zbirka

Po stotih letih začeli s prodajo kovancev "kralja masla", za enega iztržili 1,2 milijona evrov

avto, henry ford
Model T

Avto je vse pregnal s ceste