Kupili bomo transportno letalo C-27J Spartan. Tako je Ministrstvo za obrambo RS (Mors) na svoji spletni strani še v petek objavilo zapis o poteku nabave letala italijanske proizvodnje. Slednje predstavlja prvi večji nakup iz 780-milijonskega investicijskega načrta, ki ga je ustavno sodišče (US) sicer minuli teden zamrznilo.
Spomnimo, državni zbor je novembra z 48 glasovi za in 36 proti podprl investicijski zakon, ki predvideva dodatna vlaganja v Slovensko vojsko (SV) v višini 780 milijonov evrov v obdobju med letoma 2021 in 2026. Na parlamentarno ugoditev večmesečne želje obrambnega ministra Mateja Tonina se je odzvala opozicija z Levico in Socialnimi demokrati na čelu. Predvsem iz vrst Levice so že pred sprejemom zakona javno pozivali k umiku predloga, češ da prihaja ob neprimernem času zdravstvene in gospodarske krize, pri čemer so tudi napovedali obstrukcijo v obliki zakonodajnega referenduma. Kaj kmalu po sprejemu so svojo grožnjo tudi uresničili in v petih dneh zbrali 28.500 podpisov za razpis referenduma, ki so ga poslanci nato zavrnili, sklicujoč se na 90. člen ustave. Ta namreč med drugim odvzema možnost referenduma »o nujnih ukrepih za zagotovitev obrambe države, varnosti ali odprave posledic naravnih nesreč«.
Kdo se igračka
Tonin je koordinatorju Levice Luki Mescu na televizijskem soočenju očital, da se »igračka«, rekoč: »Zavedam se, da so trenutne razmere težke, ampak enkrat je treba stvari narediti.« Zdaj mora US odločiti, ali gre pri tem zakonu resda za »nujen« ukrep. Sodišče si je vzelo mesec dni za sprejem dokončne odločitve, ki jo obravnava absolutno prednostno, medtem pa so zamrznili izvajanje zakona z razlago, da bi »izvrševanje morebiti protiustavnega zakona povzročilo hujše škodljive posledice, kot če se morebiti ustavnoskladen zakon relativno kratek čas do končne odločitve ustavnega sodišča (ob že zagotovljenih nezanemarljivih proračunskih sredstvih za leti 2021 in 2022) ne bi izvrševal«.
Vlada vladi
Cena letala C-27J Spartan, italijanskega proizvajalca Leonardo, naj bi bila okoli 50 milijonov evrov. Na spletni strani ministrstva je zapisano, da je strokovni svet namreč za ključne investicije že zaključil investicijski postopek in ob tem predlagal, da se omenjeno letalo po možnosti nabavi prek mehanizma »vlada vladi« z Italijo. »Postopek nabave se bo nadaljeval takoj, ko bo Ustavno sodišče RS odločilo o Zakonu o zagotavljanju sredstev za investicije v Slovensko vojsko v letih 2021–2026. Naš cilj je transparenten nakup ključne opreme za SV, brez posrednikov in z zagotovitvijo celovite storitve (usposabljanja, zagotavljanje rezervnih delov, vzdrževanje v celotnem času uporabe), in sicer v najkrajšem mogočem času, skladno z zagotovljenimi finančnimi sredstvi,« so zapisali na Morsu.
Luka Mesec je v telefonskem pogovoru za Svet24 dejal, da ko so julija vlado spraševali o modelu in časovnici nakupa letala, je bila ta določena nekje med 24 in 48 meseci. Nuja, s katero zdaj Mors trži ta nakup, pa Mesca napeljuje k sklepu, da »ali zavajajo javnost in niso v sklepnih fazah, ampak hočejo ustvariti neko umetno paniko – češ, poglejte, kaj nam je presoja ustavnosti porušila, ali pa je ta nakup netransparenten in so šli z vnaprej znanim ponudnikom mimo nekih ustaljenih postopkov, da so lahko toliko skrajšali čas«.
Zakaj potrebujemo transportno letalo
Do odločitve sodišča je bil nedavno kritičen predsednik vlade Janez Janša, ki je za Radio Ognjišče dejal, da bi med drugim »potrebovali transportno letalo za dodatne odmerke cepiva«, kar pa Mesec označuje za iz trte izvito, rekoč, da Slovenija že ima transportno letalo Let 410. To je sicer pol manjše, ima pa še vedno doseg do 1540 kilometrov. Koordinator Levice tako vidi v nakupu italijanskega letala zgolj uporabo le-tega v vojaške namene, saj z maksimalnim doletom 5865 kilometrov nudi prevoz do bojišč v Afriki in na Bližnjem vzhodu. Mors je nujo po nakupu v petek podkrepil z zapisom o tem, kako je »lanski izbruh pandemije covida-19 pokazal, da smo bili pri evakuaciji svojih državljanov iz tujine v domovino in pri zagotavljanju zalog zaščitne opreme odvisni večinoma od drugih prevoznikov«. Tudi do tega upravičevanja Mesec ostaja skeptičen; po njegovih besedah bi bila uporaba takšnega letala za repatriacijske lete izjemno draga.
Po nujnem postopku
»Ambicija te vlade je do volitev leta 2022 podpisati vse pogodbe za naslednjih šest let,« pravi Mesec, ki je tudi podpisnik ustavne pobude, padec tega zakona pa bi tako pomenil, da bi vlada lahko porabila le 237 milijonov evrov, kolikor jih je že začrtanih v proračunih za leti 2021 in 2022. Mesec je optimističen glede uspeha ustavne pobude, saj bi po njegovem mnenju zakon moral že pasti na osnovi tega, da je bil sprva obravnavan po rednem postopku, po besedah koordinatorja Levice pa je šele grožnja referenduma povzročila, da je vlada investicijski načrt označila kot nujnega.