Adria Airways, ki se je znašla v praktično brezizhodnem položaju in trenutno nima dostopa do potrebnega svežega denarja za svoje obratovanje, je za danes in sredo začasno prekinila izvajanje večino letalskih operacij, a je naknadno sporočila, da bo vendarle izvedla leta v najpomembnejše vozlišče nemške Lufthanse v Frankfurtu. Če to pomeni tudi dokončen propad letalskega prevoznika, bo znano v prihodnjih dneh.
Odpovedi letov so razjezile dve Američanki, ki bi morali prek Münchna danes leteti v Kalifornijo oz. Teksas. Za odpovedi sta prijateljici izvedeli "točno ob 10. uri na okencu". "Poslali nam niso nobenega SMS-sporočila, nobene e-pošte, nikakršnega obvestila nisva prejeli," je bila kritična ena od njiju. Še v torek sta se lahko prek spleta normalno prijavili na let.
Na Adrii so jima svetovali, naj se obrneta na agencijo, pri kateri sta rezervirali karto, od tam so ju poslali nazaj na Adrio. "Ne morejo nama ponuditi hotela, ne morejo nama ponuditi prevoza, ničesar nama ne morejo ponuditi. Hkrati pa naju ne morejo preusmeriti na noben drug let, ker so vsi polni," je izpostavila ena od njiju.
Kaj bosta storili, še ne vesta. Še enkrat se bosta obrnili na Lufthanso, s katero sta pripotovali v Evropo in ki jima je uredila sedež na Adrijinem letu, sedaj pa jima ne želi pomagati. "Ne vem, kje bova končali. Trudiva se ostati mirni, a zagotovo nisva zadovoljni," sta izpostavili in dodali, da je morebiten nakup nove letalske karte iz lastnega žepa seveda drag in da marsikdo takšnega morebitnega stroška ni vključil v svoj proračun, ko se je odpravil na potovanje.
- FOTO: Adriina letala prizemljena, "prizemljeni" tudi potniki, ki so zjutraj vseeno odrinili na Brnik
V Sloveniji s soprogo
"Ne želijo nam pomagati. Dali so nam informacije o pravilih EU, ki določajo, da mora letalska družba v primeru odpovedi ali zamud pomagati potnikom, a tega ne spoštujejo," je bil podobno kritičen potnik iz ameriškega Massachusettsa, ki je v Sloveniji dopustoval s soprogo in bi se moral danes prek Frankfurta vrniti domov.
Na Adrii so jima zgolj povedali, kam lahko v prihodnosti pošljeta dokazila o nastalih dodatnih stroških zaradi nakupa nove letalske karte ali dodatnih hotelskih prenočitev. Kaj bosta storila, še ne vesta. Odpravila se bosta nazaj v Ljubljano in verjetno ostala še dva dni, je povedal. Dodal je še, da situacija ni pokvarila njunega doživljanja Slovenije in da celotna izkušnja ostaja zelo pozitivna.
Davor mora v Tirano
Bolj kritičen je bil Davor iz hrvaške Reke, ki bi moral danes leteti v Tirano. "Obtičal sem tukaj, to je katastrofa," je dejal. "Dali so mi izjavo o pravicah, ki jo bom sedaj prebral, druge možnosti nimam," je pojasnil. Drugega leta mu na Adrii niso ponudili, pa tudi sicer mu to ne bi pomagalo. "Danes moram biti v Tirani - in ne bom," je bil jezen.
Starejši par iz Avstralije, ki je bil v Sloveniji na obisku pri sorodnikih, bi moral danes zvečer prek Frankfurta leteti domov. Še v torek so jim v Adrii naročili, naj bodo na letališču dve uri pred letom, a so se potem, ko so iz medijev izvedeli za težave letalske družbe, raje iz Velenja na Brnik pripeljali že dopoldan. Pri Adrii so jim uspeli pomagati, in sicer bodo leteli iz Zagreba. So pa povedali, da sorodniki v Avstraliji živijo že 62 let in so Slovenijo obiskali vsaj 40-krat, a podobne situacije še niso doživeli.
Mlada potnica pa bi danes morala leteti v Stockholm. Njej so na Adrii uspeli najti drug let iz Brnika, a z 10-urno zamudo. "Situacija je precej neprijetna," je povedala in dodala, da bo teh 10 ur verjetno pač preživela na letališču.
Sindikat pilotov verjame v rešitev, a ob pomoči države
Sindikat prometnih pilotov Slovenije je razočaran nad razvojem dogodkov. "Zavedamo se nezavidljivega položaja, vendar verjamemo, da se lahko nastala situacija reši v sodelovanju z državo," je zapisal predsednik sindikata Luka Radovic.
Sindikat z žalostjo opazuje, kako se zgodba Adrie Airways po 60. letih približuje točki, ki bo pomenila izgubo nacionalne suverenosti na področju letalskega transporta. "Iz nastale situacije lahko izgubimo vsi, tako zaposleni v Adrii kot tudi v dejavnostih, ki so povezana z delovanjem Adrie, da o gospodarski škodi niti ne govorimo," so zapisali ter dodali, da jih je država "s prodajo nekompetentnim in špekulantskim lastnikom pripeljala v nastalo situacijo in v dobro nadaljnjega gospodarskega razvoja države pričakujemo, da bo država priskočila na pomoč pri reševanju nastale situacije," so navedli.
Državo zato pozivajo, da odobri poroštvo pri pridobitvi kredita Adria Airways, vendar le v primeru, da država določi začasno vodstvo podjetja in se aktualni lastnik 4K umakne iz lastništva družbe. "Adria je v preteklosti že poslovala pozitivno in verjamemo, da jo lahko kompetentno vodstvo spet pripelje na prava pota in s tem bo iskanje novega strateškega lastnika tudi veliko lažje," so dodali. Drugi zaposleni Adrie Airways danes ne dajejo izjav, saj, kot so pojasnili, tudi sami nimajo informacij.
Razdejana flota
Adria Airways bi lahko ostala brez vseh letal Bombardier CRJ 900, ki jih najema. Že pred časom je namreč vsa svoja letala prodala liziniškim hišam in jih sedaj najema. Prejšnji teden je zaradi odpovedi pogodbe najprej ostala brez dveh letal CRJ 900 lizinške družbe Trident Aviation Leasing Service, ki spada v skupino Falko. Sedaj s končanjem sodelovanja grozi tudi ameriška družba Aero Century. Tej je Adria v petek že vrnila eno od letal. Po pojasnilih Adrie so letalo z registracijo S5AAL vrnili "zaradi optimizacije obstoječe flote družbe glede na predviden urnik letenja v zimski sezoni".
Drugače navajajo v ameriški družbi, ki daje v najem letala. "Po mesecih sodelovanja s z Adrio Airways, ki je skušala izboljšati svoj finančni položaj, smo obvestili Adrio, da s takojšnjim delovanjem prekinjamo pogodbo za najem dveh letal CRJ 900, ker družba ni plačala svojih dolgov," so v ponedeljek zapisali iz Aero Century. Če Adria ne bo poravnala dolgov do petka, bodo odpovedali še najemno pogodbo za četrto od letal. "Omenjena tri letala nameravamo kar se da hitro prevzeti nazaj v svojo last in jih pripraviti za nadaljnjo oddajo ali prodajo," so dodali.
Adria ima po lastnih navedbah iz ponedeljka v svoji floti tri letala Airbus 319 (vsa od njih izvajajo redne dnevne operacije), šest letal CRJ900 (redne operacije izvajajo štirje od njih, dva sta na rednem servisu), dve letali CRJ700 (obe letali izvajata redne dnevne operacije) in šest letal Saab2000 (eno od njih izvaja redne operacije, tri letala so na rednem servisu, dve letali pa nista vpisani v register).