V Sloveniji bi policisti lahko vožnjo v neprimernem obuvalu obravnavali po 35. členu zakona o pravilih cestnega prometa, ki govori o prepovedi uporabe naprav ali opreme, ki zmanjšujejo voznikovo slušno ali vidno zaznavanje ali zmožnost obvladovanja vozila. Če bi policist ugotovil, da je zaradi neprimernega obuvala zmanjšana možnost obvladovanja vozila, bi voznika lahko oglobil s 120 evri, pojasnjujejo na spletni strani Avto-moto zveze Slovenije (AMZS).
"Izraz oprijem običajno omenjamo, ko govorimo o pnevmatikah. A za varno vožnjo je zelo pomemben tudi oprijem med voznikovo nogo in pedali za plin, zavoro in sklopko: v vsakem trenutku mora biti voznik namreč sposoben s svojo nogo hitro, čvrsto in zanesljivo pritisniti na ustrezen pedal. Če tega oprijema ni, lahko hitro pride do nesreče - še zlasti, če je treba z vso močjo in hitro pohoditi pedal za zavoro," opozarjajo na AMZS. Natikači, čevlji z visoko peto ali debelim podplatom ne morejo zagotoviti zanesljivega oprijema med nogo in pedali.
Dodali so, da iskanje in natikanje snetih natikačev v prostoru pod pedali močno odvrača voznikovo pozornost s ceste in zaradi nezmožnosti voznika, da se pravilno odzove na nenadno situacijo na cesti, lahko pride tudi do nesreče.
Tako na AMZS voznikom svetujejo, naj obujejo dovolj čvrste čevlje ali copate, da ti lahko nemoteno prenašajo silo z noge na pedal; podplat čevljev naj bo iz oprijemljivega materiala, ki ne dopušča, da bi stopalo zdrsnilo s pedala; čevlji naj bodo ustrezne velikosti in oblike, ki ne dopuščajo, da bi pomotoma pritisnili na sosednji pedal.
V večini evropskih držav vožnja v natikačih ni izrecno prepovedana
Kljub jasnim dokazom, da vožnja v natikačih ni varna, je dovoljena v večini evropskih držav, pojasnjujejo na AMZS. Na primer avstrijski zakon ne prepoveduje vožnje v natikačih (ali kakšnih drugih obuvalih), zapoveduje pa, da morajo biti vozniki vselej zmožni varno upravljati svoje vozilo. Če voznik povzroči prometno nesrečo zaradi neprimerne obutve, ga lahko policija kaznuje. Tudi v sosednji Italiji zakon ne ureja oziroma določa obutve voznikov, a če pride do nesreče, za katero bi bila lahko kriva neustrezna obutev, ima lahko voznik težave tako s policijo kot pozneje tudi z zavarovalnico. Na sosednji Hrvaški, kjer poleti dopustuje veliko Slovencev, pa prometna zakonodaja niti ne prepoveduje vožnje v natikačih niti kako drugače ne določa obutve voznikov.
Španija je medtem edina država, kjer se je uveljavila presoja, da je vožnja v natikačih nevarna in ne omogoča varnega nadzora nad vozilom. Čeprav v španski zakonodaji nikjer izrecno ne piše, da vožnja v natikačih ni dovoljena, policisti lahko kaznujejo voznike v natikačih, ker ocenjujejo, da ne morejo varno in neovirano upravljati vozila. Globa za vožnjo v natikačih je 80 evrov, navajajo na spletni strani AMZS.
Najbolje so se izkazali športni copati
Na AMZS so navedli tudi ugotovitve avstrijskega avtomobilskega kluba OAMTC, v kakšni obutvi je vožnja najvarnejša. V testu so morali preskusni vozniki in voznice z različnimi obuvali in bosonogi opraviti zaviranje s polno močjo, natančno zaviranje na tarčo in parkiranje. Pri natančnem zaviranju na tarčo so se najslabše odrezale visoke pete - peta preprečuje naraven kot stopala na zavornem pedalu, zato voznica pri zaviranju ni imela nobenega občutka.
Pri zaviranju na vso moč so se kot najmanj primerni izkazali natikači in bosa noga: v obeh primerih vozniki niso mogli pritisniti z vso močjo na pedal, zato je bila zavorna pot precej daljša.
Najbolje so se izkazali športni copati, ki s čvrstim podplatom omogočajo tako nemoten prenos moči na pedal kot tudi potreben občutek v nogi.