Osebno asistenco kot nepridobitno dejavnost lahko izvajajo nevladne organizacije, javni zavodi in samostojni podjetniki na podlagi odločbe ministrstva, ki tudi sprejema vloge za pridobitev statusa izvajalca.
Zakon o osebni asistenci, ki se je 1. januarja letos začel uporabljati za posameznike z dolgotrajnimi telesnimi, duševnimi, intelektualnimi ali senzoričnimi okvarami, ureja pravico do osebne asistence in način njenega uveljavljanja.
Po tem zakonu je osebna asistenca zakonska pravica. To bodo upravičenci lahko izkoristili v obsegu 30 ur mesečno ali pa bodo dobili denarno nadomestilo v višini dodatka za pomoč in postrežbo pri opravljanju večine osnovnih življenjskih potreb, malenkost več kot 146 evrov.
Koliko je bilo vlog
Do osebne asistence je, če navedemo natančneje, sicer upravičen, kdor zaradi invalidnosti potrebuje pomoč pri opravljanju aktivnosti, vezanih na samostojno osebno in družinsko življenje, vključevanje v okolje, izobraževanje in zaposlitev. Star mora biti od 18 do 65 let. Pogoj je tudi, da živi ali bi želel živeti v samostojnem ali skupnem gospodinjstvu zunaj celodnevne institucionalne oskrbe, potrebovati pa mora, kot omenjeno, najmanj 30 ur pomoči tedensko.
Na vseh 16 centrih za socialno delo je bilo po podatkih Skupnosti centrov za socialno delo Slovenije do sredine januarja vloženih 671 vlog za osebno asistenco. Od tega so strokovne komisije podale 495 mnenj o upravičenosti do osebne asistence. Pri tem povejmo, da je v register vpisanih nekaj več kot 30 izvajalcev tovrstnih storitev in ti bodo lahko zagotavljali osebno asistenco za približno 420 uporabnic in uporabnikov. Bo to res dovolj za vse, ki asistenco potrebujejo?
Podcenjeno delo
Da imajo težave s pridobivanjem ljudi, ki bi jim pomagali pri vsakodnevnem življenju, mnogi s telesnimi, duševnimi in drugimi okvarami pričajo tudi na socialnih platformah. »Ne vem, kaj se dogaja. Že trikrat sem v zadnjih dveh letih morala iskati novega osebnega asistenta. Kmalu po tem, ko nastopi delo, hitro obupa. Biti asistent ni enostavno, ampak lahko nekomu ogromno da. Sicer pa tudi, naj vas vprašam, katera služba pa je enostavna? Znova in znova moram iskati nove asistente. Imam občutek, kot da je to delo v družbi dojeto izjemno podcenjeno. To, da nudiš pomoč gibalno oviranim osebam, ni nižje delo. Mislim, da imamo mi težave z iskanjem prav zaradi tega prepričanja večine,« je za naš časopis dejala invalidka Ana iz Ljubljane.
Da bi izvedeli, kaj se dogaja, ali asistentov za vse res ne bo dovolj in ali so se tisti, ki imajo težave z njihovim pridobivanjem, obrnili nanje, smo povprašali ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti (MDDSZ). Pojasnili so nam, da niso prejeli informacije, da bi osebnih asistentov primanjkovalo. »Do zdaj se posamezni uporabnice in uporabniki še niso obrnili na ministrstvo v zvezi z morebitnim pomanjkanjem osebnih asistentk oziroma asistentov,« so povedali in dodali, da pa so ob pripravi registra izvajalcev zaznali, da izvajalske organizacije niso enakomerno razporejene po Sloveniji, zato si bodo še naprej prizadevali za enakomerno širitev mreže, so zagotovili.
Usposabljati se mora
Vseh vloženih vlog za osebno asistenco je bilo letos skoraj 700. Od tega so strokovne komisije izdelale 495 mnenj o upravičenosti do nje.
Povprašali smo jih še, kdo sploh lahko je osebni asistent. Pravijo, da za opravljanje tega poklica ni predvidena formalna izobrazba. »To je lahko vsaka polnoletna oseba, ki je poslovno sposobna, iz kazenske evidence pa izhaja, da ni bila pravnomočno obsojena za kaznivo dejanje na področju nasilja, spolne nedotakljivosti oziroma diskriminatornega ravnanja na podlagi invalidnosti po drugih predpisih. Osebni asistent pa mora, preden začne opravljati delo osebnega asistenta, opraviti usposabljanje v skladu z Zakonom o osebni asistenci in Pravilnikom o osebni asistenci,« so pojasnili.
Povedali so tudi, da se osebna asistenca financira iz proračuna. »Ura dejansko opravljene osebne asistence se financira v višini 14,99 evra. V ta znesek so všteti vsi stroški, kot na primer plača osebnih asistentov, njihovo usposabljanje in vsi materialni stroški. Metodologija za izračun cene ure storitve osebne asistence je določena v Pravilniku o osebni asistenci. Upravičenec pa mora sofinancirati osebno asistenco v višini polovice dodatka za pomoč in postrežbo oziroma dodatka za tujo nego in pomoč, če jih prejema.«
Izdelata načrt
Sicer pa v praksi zadeva poteka tako; upravičenec si kot izvajalca osebne asistence lahko izbere izvajalca osebne asistence, ki je vpisan v register izvajalcev osebne asistence. Z izbranim izvajalcem skleneta izvedbeni načrt, v katerem opredelita, koliko ur osebne asistence bo uporabnik koristil in na kakšen način. MDDSZ izvajalcu nato mesečno izplačuje vse opravljene ure osebne asistence, ki jih je posamezni izvajalec opravil za uporabnike.