Nakupovanje oz. plačevanje s kreditnimi in bančnimi karticami nam pravi "stopi na gas" in vodi k "hrepenenju po nakupovanju" v prihodnje, pravi avtor raziskave, ki so jo opravili na inštitutu MIT, Dražen Prelec.
Pretekle raziskave so pokazale, da ljudje, ki plačujejo s karticami, zapravijo več kot tisti, ki plačujejo z gotovino. V tokratni raziskavi pa so uporabili MRI skenerje in opazovali, kaj se dogaja v možganih ljudi, ki jim naročijo naj nek izdelek kupijo in plačajo s kartico oziroma z gotovino.
Ljudem so dali na voljo, da izdelke, ki so jim jih prikazali na zaslonu - od video igric do kozmetike - dodajo na svojo nakupovalno listo oz. v košarico. Potem so imeli na izbiro, ali bodo plačali z gotovino ali s kartico.
Ljudje, ki so plačali s kartico, so bili pripravljeni kupiti dražje izdelke od tistih, ki so plačevali z gotovino in tudi v poprečju so zapravili več.
Skenerji so pokazali, da se je med plačevanjem s karticami aktiviral predel možganov, imenovan "striatum", ki je povezan z občutkom nagrade. Striatum izloča hormon dopamin, ki pri človeku sodeluje pri občutku, da je nagrajen, ali občutkih ugodja, spodbujanja, pa tudi odvisnosti.
Plačevanje z gotovino centra za ugodje ne aktivira. Še več - plačevanje z gotovino pri ljudeh aktivira tiste predele možganov, ki so sicer povezani z bolečino.
Druge tovrstne raziskave so pokazale, da plačevanje s kartico iz misli "odstrani" stroške. Ker je plačilo s kreditno kartico odloženo oz. se zgodi brez neposrednega sodelovanja kupca, se v mislih nakup in plačilo "ločita", ker kupec nima občutka takojšnje izgube denarja, kot je to pri plačevanju z gotovino.
Pomembno pa je tudi (če imate več kartic) ali plačujete s kartico, s katero običajno plačujete za vsakdanje stvari ali s tisto, ki jo uporabljate za plačevanje višjih zneskov (recimo potovanja). "Kartica, ki jo uporabljate za plačilo v restavracijah ali na počitnicah, sproži drugačen apetit za zapravljanje, kot kartica, s katero plačujete recimo gorivo," pravi Prelec.
Rezultati raziskave so lahko pomembni tako za ponudnike, kot za potrošnike, da se zavedajo, kako mehanizmi v možganih vplivajo na potrošniške navade, še posebej zdaj, ko se navajamo na nov način plačevanja - brezstično plačevanje, kjer je neposreden občutek zapravljanja še bolj "oddaljen" od zaznave.