Pred volitvami kandidati vseh političnih barv in prepričanj vse manjkrat neposredno nagovarjajo kandidate "na pragu" njihovih domovanj. Igra se je spremenila, prestopila tudi na svetovni splet in - zaživela svoje življenje. Za nekatere zelo dobičkonosno življenje, v katerem se prepletajo tehnike "klasičnega" vohunstva in sodobnih tehnologij ...
Reportaža britanske televizije Channel 4 je nastajala štiri mesece in vključevala raziskovalno delo pod krinko. Novinarji so pod drobnogled vzeli način in metode dela podjetja Cambridge Analytica – najbolj znani so po sodelovanju v predsedniški kampanji Donalda Trumpa – in so razkrili, kakšnih sumljivih metod se podjetje za politično svetovanje in analizo v resnici poslužuje.
Sumljive metode so novinarjem razkrili kar ljudje z vrha podjetja, ki so priznali - seveda niso vedeli, da imajo opravka z novinarji pod krinko -, da so jih uporabljali med volitvami v ZDA, Nigeriji, Argentini, Češki, Keniji in Indiji ter drugod. Podobne tehnike pa se uporabljajo tudi v nepolitične namene. Metode dela so med drugim vključevale vohunjenje in spodkopavanje kredibilnosti protikandidatov s pomočjo nekdanjih britanskih vohunov obveščevalnih služb MI5, MI6 in ukrajinskih prostitutk.
Zmago na volitvah prinese manjše, vendar ključno število glasov. Pri tem je bolj kot kadarkoli prej pomembno, da se postaviti pravo sporočilo do pravega človeka ob pravem trenutku. Tega se zavedajo v CA, kjer so analizirali ogromne količine osebnih podatkov in ugotovitve nato uporabili pri pridobivanju še ne prepričanih volivcev, ugotavljanju, katere so vsebine, ki jih zanimajo. S tem pridobijo vedenje, na koga ciljati in katero vsebino izbrati, da bo na človeka delovala - gre za mikrotargetiranje.
Po predvajanju prvega dela reportaže z naslovom Podatki, demokracija in umazani triki je žvižgač Christopher Wylie iz Cambridge Analytice razkril, da je podjetje ukradlo zasebne podatke 50 milijonov uporabnikov Facebooka, v drugem delu pa je Channel 4 na sestanek v Cambridge Analytico poslal svojega novinarja, ki se je lažno predstavljal za predstavnika bogate družine iz Šri Lanke, ki si prizadeva, da bi na volitvah izvolili njihovega kandidata.
Direktor podjetja Alexander Nix je v pogovoru novinarju priznal, da lahko njegovi operativci na domove kandidatov pošljejo dekleta, pri čemer je dodal, da so ukrajinska dekleta "zelo lepa, in ugotovil sem tudi, da to počnejo zelo dobro". Alexander Nix velja sicer za enega od "zvezdnikov" digitalnega sveta in nastopa na vseh večjih konferencah o digitalnih strategijah.
V drugem pogovoru je Nix pojasnil, da včasih protikandidatu ponudijo podkupnino, da bi ga kasneje lahko kompromitirali. "Ponudili bomo visok znesek kandidatu, da bi financirali njegovo kampanjo v zameno za zemljišče, vse skupaj bomo posneli, našemu človeku zakrili obraz in nato vse skupaj objavili na internetu." Ponudba podkupnine je nezakonita tako v ZDA, kjer je Cambridge Analytica registrirana, kot tudi v Veliki Britaniji, kjer delujejo, ob tem opozarjajo na Channel 4.
Navajeni so delovanja v senci ...
Tega se očitno zaveda tudi Nix, ki je novinarju pojasnil: ''Navajeni smo delovati na različne načine, v senci, in veselim se sodelovanja z vami v dolgoročnem in tajnem odnosu."
Nix ni ovinkaril o naravi dela, ki ga opravlja podjetje: ''Veliko naših strank ne želi, da se vidi, da sodelujejo s tujim podjetjem. … Zato pogosto ustvarimo, če delamo, lažne dokumente in spletne strani, lahko se izdajamo za študente, ki delajo raziskovalni projekt za univerzo, lahko smo turisti, veliko je možnosti, ki jih lahko predelamo. Imam bogate izkušnje s tem."
Novinarji niso govorili le z Nixom, ampak tudi z direktorjem, ki vodi del podjetja A Political Global, Markom Turnbullom, ter glavnim operativcem za podatke, dr. Alexom Taylerjem. Turnbull je pojasnil, kako lahko za protikandidata škodljive podatke "diskretno" spravijo na splet, prvenstveno na družbena omrežja. "Mi le vržemo informacije v obtok na spletu … kot z daljinskim upravljavcem. To se mora zgoditi na takšen način, da ne bi nihče pomislil, da gre za propagando, ker takoj, ko pomislijo, da je to propaganda, bo naslednje vprašanje 'kdo je to objavil'".
Nix, kar ni presenetljivo, zanika vse očitke o neetičnih in nezakonitih metoda, ki se jih poslužuje podjetje.