Jesenice, Ptuj, Domžale so le nekateri kraji, kjer so etažni lastniki prejeli enormne položnice ogrevanje, v višini več sto evrov. Do silovitega povišanja cen je prišlo povsod tam, kjer so pogodbe za dobavo plina oziroma toplotne energije v imenu stanovalcev sklepali upravniki. Ti so v preteklih letih lahko z združevanjem količin pri dobaviteljih dosegali boljše cene, dobavitelji pa so jih zaradi tega tretirali kot poslovne odjemalce. Slednji letos nosijo največje breme podražitve, saj so cene plina kar do petkrat višje, kot pa cene za gospodinjske odjemalce.
Ker so ob izbruhu afere s previsokimi cenami za ogrevanje gospodinjstev nekateri krivdo valili na upravnike, ki naj bi pogodbe sklepali prepozno in izkoriščali nižje cene energentov za poslovne odjemalce v preteklosti, so upravniki sklicali tiskovno konferenco, na kateri so zavrnili očitke in pojasnili dogajanje. Na Združenju upravnikov nepremičnin, ki deluje v okviru GZS-Zbornice za poslovanje z nepremičninami, so pojasnili, da si že več mesecev prizadevajo, da bi etažnim lastnikom omogočili, da bi lahko energente za potrebe večstanovanjskih stavb pridobivali na podlagi rednih cenikov za gospodinjske odjemalce.
Cene za gospodinjski odjem naj bi se gibale med 30 -50 evri za MW, za poslovni odjem pa med 110 -120 evrov za MW.
Postavljeni pred dejstvo
Kot je pojasnil Boštjan Udovič, direktor Zbornice za poslovanje z nepremičninami, so že, ko so se pričele pojavljati težave, na ministrstvo in Agencijo za energijo naslovili prošnjo za pojasnila in pomoč pri reševanju zagate, kam sodijo odjemalci iz več stanovanjskih stavb, med poslovne odjemalce ali gospodinjske. Tako iz agencije kot z ministrstva naj bi prejeli odgovor, da je zakon jasen in da tisti, ki plin in električno energijo uporabljajo zgolj za ogrevanje gospodinjstva sodijo pod gospodinjski odjem.
A dobavitelji plina oziroma energije naj bi jih postavili pred dejstvo, da ob že zakupljenih količinah plina oziroma energije ne morejo prestavljati uporabnikov iz ene v drugo skupino. "Dobavitelji so nam dali sicer vedeti da razumejo situacijo, vendar so dali jasno vedeti, da sprememb ne bo. Ob tem so se izgovarjali na zakupljene količine, češ da ne morejo pripuščati novih odjemalcev.", še pojasni Boštjan Udovič.
Spreminjanje mnenj
Kasneje naj bi se spremenilo tudi mnenje države. Tako ministrstvo kot agencija sta si umila roke. Blaž Košorok, državni sekretar na ministrstvu za infrastrukturo, je nedavno izjavil: "Enostavno ni pravnih podlag, da bi kot država oziroma ministrstvo posegali v odnose med dobavitelji in gospodinjskimi odjemalci. Vsi skupaj se bomo morali navaditi tega, da so cene energentov visoke, da bodo najverjetneje do konca kurilne sezone takšne ostale." Dobavitelji naj bi glede na to interpretacijo zakonodaje kar sami presojali, kam sodi kateri odjemalec. In pri tem so dobavitelji v tej kurilni sezoni breme podražitev zvalili le nekatera gospodinjstva.
Kaj pravi zakon?
Prodajanje zemeljskega plina kot specialni predpis ureja Energetski zakon, ki določa, da je »gospodinjski odjemalec« odjemalec, ki kupuje zemeljski plin za svojo lastno rabo v gospodinjstvu. Glede na pravno mnenje, ki so ga pridobili v družbi Zarja iz Novega mesta to pomeni, da je gospodinjski odjem dejansko prodaja zemeljskega plina potrošnikom, s čemer so tudi pri nakupu zemeljskega plina etažnemu lastniku zagotovljene vse pravice, ki jih ima kot potrošnik. Pravno mnenje ugotavlja tudi, da je za določanje tega, kdo je gospodinjski in kdo poslovni uporabnik ključen namen rabe, kar izhaja tudi iz zakonodaje EU. Torej če se energija rabi za gospodinsjtvo, je uporabnik gosodinsjki odjemalec.
Kdaj rešitev?
Upravitelji dobavitelje in državo pozivajo k pogovoru. "Menimo, da je rešitev možna že v okviru obstoječe zakonodaje, ki je glede na naše mnenje jasna. Gospodinjstva, ki so se sedaj znašla v poslovnem odjemu, se prestavi v gospodinjski odjem. Cena bi sicer zaradi tega zrasla tudi za ostale gospodinjske odjemalce, a bi bilo povišanje znatno manjše, kot pa so ga nekatera gospodinjstva deležna sedaj," pove Boštjan Udovič. Predstavniki upravnikov menijo tudi, da napovedani energetski boni v višini 150 evrov niso nikakršna rešitev. "Prejeli jih bodo tisti, ki jih potrebujejo in tisti, ki jih ne, nekateri pa bodo ostali brez. Poleg tega gospodinjstva prejemajo račune v višini več sto evrov. 150 evrov jim bo sicer pomagalo, a rešilo ne bo ničesar," poda mnenje Udovič.
Upravniki nepremičnin so mnenja, da bi se lahko zadeve rešilo še to sezono, še preden bi izdali račune za energijo v mesecu januarju. "Možni so poračuni tudi za nazaj in dobropisi." Vse se še lahko uredi, je optimističen Udovič. Tanja Horvat Jaklič, predstavnica upravitelja nepremičnin Zarja iz Novega mesta, je odločna: "Nobenih vavčerjev in nobenih bonbončkov ni treba, le zakonodajo spoštovati."