Mirko Slosar, ki v tem trenutku nastopa kot nekakšen mediator med zaposlenimi, ki so v petek sprožili spontani upor, in drugimi organi v Luki Koper, je namreč ocenil, "da niti organi, kot so sindikati, svet delavcev in uprava, nimajo nekega vpliva na dogajanje".
Zaposleni po njegovih besedah pozivajo vlado, da neha s sprenevedanjem: "V javnosti je dokument, ki so mi ga posredovali zaposleni iz Luke Koper, ki razkriva namero vlade za razkosanje Luke." Poleg tega, namesto da bi vlada pristopila k pogajanjem z zaposlenimi, "slišimo v javnosti neke opazke, da so ljudje z ulice. To pa seveda pošten, deloven narod še posebej podžge," je dejal.
Zaposleni, ki so danes vzklikali Luke ne damo! in Cerar, javi se!, bodo tako očitno do nadaljnjega vztrajali pri blokadi pristanišča.
Predsednik vlade Miro Cerar v Koper ne namerava ter od uprave Luke zahteva, naj nemudoma zagotovi normalen delovni proces v pristanišču ter prepreči nadaljnje nastajanje škode, ki se meri v milijonih.
Delavci pristanišča tako danes že drugi dan onemogočajo vstop v pristanišče, zaradi zapore pa je ves tovorni promet na slovenskem železniškem omrežju ustavljen. Po poročanju TV Slovenija delavci vztrajajo pri svojem protestu. Zvečer so jih prišli podpret tudi prijatelji, družinski člani in podporniki, ki jim prinašajo hrano in pijačo. Zaposleni pravijo, da se zavedajo škode, ki jo povzročajo, a da je ta manjša od tiste, ki bi nastala, če bi se uresničil načrt infrastrukturnega ministra Petra Gašperšiča.
Vodstvo Luke je zato že zjutraj poslalo urgentni dopis predsedniku vlade, v katerem apelirajo nanj, naj vzpostavi kontakt in pogovore z zaposlenimi, da bi preprečili katastrofalne posledice blokade pristanišča.
Premier je odgovoril, da na ultimate delavcev ne pristaja. "Ne bom pristal, da bi delavci vodili državna podjetja, še manj pa državo," je bil jasen. Od uprave Luke Koper pa pričakuje, da bo zagotovila normalen proces v pristanišču, sicer bo odgovorna za nastalo škodo. Ta se zdaj že meri v milijonih evrov.
Stanje v Luki Koper tudi po sestanku pri Počivalšku brez večjih sprememb
Minister za gospodarski razvoj in tehnologijo Zdravko Počivalšek se je danes v zvezi z aktualnimi razmerami v Luki Koper sestal z vodstvi Luke in Slovenskih železnic (SŽ), a sestanek ni prinesel uspeha. Kot je minister pojasnil po sestanku, je uprava Luke na čelu s predsednikom Dragomirjem Matićem sestanek protestno zapustila.
Kot je pojasnil Počivalšek, je vodstvi družb na sestanek povabil zaradi gospodarske škode, do katere prihaja na obeh straneh. Ker je želel govoriti le s predsednikom uprave oz. generalnim direktorjem, so vsi predstavniki Luke Koper sestanek protestno zapustili.
"Ker je s strani delavskega direktorja Luke Koper prišel ultimat, da predsednik uprave Luke Koper nima njegovega pooblastila za pogovor in ker je bilo to izraženo na meni nesprejemljiv način, že prej pa sem povedal, da želim govoriti z obema najbolj odgovornima, so se odločili, da se sestanka ne udeležijo," je pojasnil Počivalšek.
"Gospodarstvo ne more biti talec nerazrešenih zadev"
Ravnanje predstavnikov Luke je označil za nezaslišano, saj nastaja gospodarska škoda, ki jo čutijo tako v Sloveniji kot v tujini, "gospodarstvo pa ne more biti talec nekih nerazrešenih zadev med dvema stranema". Kot je poudaril Počivalšek, je bil pogovor sklican zato, da poskušajo razumno najti izhod iz situacije, vendar ne more pristati na grobe pritiske in izsiljevanja.
Na vprašanje, zakaj ni želel sprejeti celotne uprave, je Počivalšek odgovoril, da je povabil prva moža obeh družb. Navsezadnje imajo tudi SŽ veččlansko poslovodstvo, je dejal. "Moj namen je bil pozitiven in ne pristajam na to, da bo nekdo drug narekoval, na kakšen način se bomo pogovarjali," je poudaril.
Matića je ob tem znova pozval, naj prevzame odgovornost in stori vse, da se škoda ne povzroča več. Poudaril je, da v Luki Koper ne poteka nikakršna zakonita stavka.
O posledicah morebitne zaostritve razmer Počivalšek ni želel špekulirati. Dejal je še, da se njegova prizadevanja za rešitev razmer s tem niso končala.
Minister ni hotel govoriti s celotno upravo luke
Iz Luke Koper so medtem sporočili, da je minister na sestanku oporekal temu, da bi v pogovoru sodelovala celotna uprava družbe, ki je kolektivni organ vodenja Luke Koper. "Na vprašanje, zakaj ostali člani uprave ne smejo sodelovati, je minister dejal, da zato, ker se je on tako odločil. To je ustaljen način komuniciranja vladnih predstavnikov, ki se želijo pogovarjati le na štiri ali šest oči, brez zapisnikov in dokazov. Mislim, da je jasno, kdo v tej državi ne želi sodelovati", je po navedbah Luke poudaril Matić.
SŽ imajo zaradi blokade okrog 700.000 evrov izgube na dan
Generalni direktor SŽ Dušan Mes pa je ob prihodu na sestanek za Televizijo Slovenija dejal, da si želi čimprejšnjega dogovora zaradi velike škode, ki nastaja.
Železniški tovorni promet je zaradi neizvajanja delovnih procesov v pristanišču v Kopru popolnoma ustavljen. Na slovenskem železniškem omrežju tovorni vlaki stojijo na več postajah. Vsak dan to za skupino SŽ pomeni okrog 700.000 evrov izgube, so pred sestankom sporočili iz SŽ.
Svet delavcev vlado obtožuje laži
Medtem pa je svet delavcev Luke Koper vlado obtožil laži. V vednost so namreč prejeli petkovo elektronsko sporočilo Dragonje upravi in nadzornikom SDH. V tem je ta programu razvoja koprskega pristanišča 2016-2020, ki ga je v četrtek potrdila vlada, priložil tudi dodatno pojasnilo Gašperšiča glede odnosov med državo in Luko, ko gre za koncesijo za območje pristanišča.
Svet delavcev je prepričan, da je iz teh dodatnih pojasnil jasno razvidno, da je Gašperšič zavajal javnost, ko je trdil, da vlada ne razmišlja o ustanovitvi pristaniške uprave in o odpiranju koncesijske pogodbe ter o podeljevanju delov pristanišča drugemu koncesionarju.
Drugi del, ki je razburil svet delavcev, pa je, ko minister govori o problematiki neamortiziranih vlaganj Luke na območju pristanišča. Zaradi obsežnih investicij v prihodnjih letih, posebej tistih po letu 2020, bi namreč zaradi tega lahko prišlo do proračunskih posledic za državo ob izteku pogodbe leta 2043. Ta neamortizirani del bi morala Luki izplačati ali pa bi jih vračunala v stroške koncesionarja za naslednje obdobje. A to zadnje bi po Gašperšičevih opozorilih negativno vplivalo na ekonomičnost nove koncesije.