24-letni lastnik ladje Atlantia Zoran B. in njen 27-letni kapitan Jerko M. sta se zaradi suma povzročitve kaznivega dejanja ogrožanja varnosti znašla v pridržanju, a so ju le 12 ur po aretaciji izpustili na prostost. Oba krivdo za zastrupitev petih oseb in smrt italijanskega turista zavračata, tožilstvo pa ju je na prostost izpustilo, ker glede na to, da doslej še nikoli nista bila kaznovana, ni imelo podlage za odreditev pripora.
Zdravstveno stanje otrok naj bi bilo stabilno, zdravniki pa so ju, po informacijah portala Index.hr, začeli prebujati iz inducirane kome.
Vsega je kriv agregat?
Kot so pojasnili pri DORH, je glede na ugotovitve policije za tragedijo kriv bencinski generator oziroma agregat znamke Ford FG-9250e, ki ni namenjen uporabi na ladji ali v zaprtih prostorih. Osumljeni par je za ta agregat z zračnim hlajenjem odštel 5000 kun (677 evrov), kar je precej manj od ustrezne ladijske različice, ki stane najmanj 70.000 kun (10.000 evrov). Agregat sta 8. avgusta vgradila v strojnico ladje, s tem pa prekršila več členov pomorskega zakonika. Očitno sta bila v časovni stiski, saj sta morala zamenjati star pokvarjen agregat, čez nekaj dni pa sta morala v splitskem pristanišču pobrati italijanske turiste in jih odpeljati na osemdnevno potovanje, poroča Jutarnji list. Lastnik in kapitan, ki sta izplula skupaj z gosti, domnevno nista vedela, da je agregat namenjen izključno zunanji uporabi, čeprav, kot danes poroča Index.hr, v navodilih za namestitev, sicer v angleščini, a jasno piše: »Never run engine indoors« (Agregata nikoli ne uporabljaj v zaprtih prostorih).
Agregat sta vgradila brez soglasja Hrvaškega registra plovil (HRB), ustanove, odgovorne za tehnični pregled vseh plovil, registriranih na Hrvaškem, še poroča Jutarnji list. Čeprav je imela Atlantia vsa potrebna dovoljenja, so bila ta dovoljenja izdana pred zadnjim »posegom,« ki je bil izveden na »lastno pest.« Ladja tako sploh ne bi smela izpluti. Oblasti takšne nepravilnosti sicer odkrivajo z inšpekcijskimi nadzori. Na ladjo lahko naključno vstopijo policisti ali pripadniki pristaniške kapitanije ter preverijo, ali obstaja ustrezna dokumentacija in ali ta ustreza stanju na ladji. Na podlagi tega pregleda lahko prepovedo nadaljnjo plovbo.
Pot do tragičnega konca
Kot je v izjavi za javnost navedel DORH, je skupina iz Splita odplula proti Braču. Najprej so se ustavili v pristanišču mesta Mlini, 11. avgusta so pot nadaljevali proti Visu, naslednje popoldne pa so prispeli v pristanišče na Hvaru. Odpravili so se v znano restavracijo na plaži, še prej pa so potovanje ovekovečili s skupno fotografijo. Po večerji so se vrnili na ladjo in se zasidrali v zalivu Ždrilac, kjer se je začela noč groze. Lastnik in kapitan sta ob približno 22. uri prižgala agregat, ogljikov monoksid pa se je skozi prezračevalne cevi in druge odprtine hitro razširil po hodniku in potniških kabinah, v katerih se je nahajalo osem potnikov. Najhuje so jo odnesli potniki na desni strani ladje. Pri policiji in državnemu odvetništvu so mnenja, da je vgradnji agregate botrovala lahkomiselnost kapitana in lastnika ladje, ki se nista zavedala, da bosta s tem ogrozila življenja potnikov in članov posadke.
Lahkomiselna dvojica je nad celotno zadevo sicer povsem pretresena. Kot pravita sama, sta potnikom prva nudila prvo pomoč, odgovornost za tragedijo pa zavračata.
Slabih 12.000 evrov za teden dni
Ladja Atlantia je 21 metrov dolgo in 6,4 metra široko tradicionalno plovilo, tako imenovani »gulet,« ki ima trup izdelan iz lesa. Zgrajena je bila leta 1992, obnovljena pa leta 2009 in 2015, še poroča Index. Ponaša se s štirimi dvojposteljnimi in eno troposteljno kabino. Ima popolnoma opremljeno kuhinjo in klimatiziran bivalni prostor. Pluje s pomočjo jader ali motorja z notranjim izgorevanjem. Glede na opis posadka vključuje kapitana, mornarja in kuharja, ki »pripravlja najboljše jedi iz hrvaške in sredozemske kuhinje.« Kot je razvidno s spletne strani, tedenski najem plovila med 29. junijem in 31. avgustom stane 11.900 evrov.